Saturday 26 March 2016

#FlydubaiGate Merebak: Sekarang Emirates habis juruterbang2 syarikat penerbangan memberitahu RT daripada terlalu banyak pekerjaan (EKSKLUSIF) . . .



JamaliahYusofyacob - Berikutan skandal Flydubai itu, juruterbang dengan Emirates penerbangan, yang terbesar di Timur Tengah, memberitahu RT bahawa syarikat itu didakwa menipu pada jadual juruterbang dengan secara haram memanjangkan waktu kerja dan menakutkan mereka daripada melaporkan perasaan sakit atau penat.

Semua juruterbang daripada pengangkut yang berpangkalan di Dubai yang mendekati RT melalui telefon atau e-mel berbuat demikian dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan. Ada yang berkata mereka benar-benar takut untuk hidup mereka, kerana orang boleh "hilang" di UAE.

Menyimpan wang dengan mengorbankan juruterbang ... dan keselamatan penumpang?

Walaupun Emirates iklan syarikat penerbangan sukan taman pesawat moden dan perkhidmatan mewah, ada dikatakan yang mendasari krisis pekerjaan yang boleh membawa kepada kesan buruk.

Seorang bekas Emirates juruterbang memberitahu RT bahawa isu nombor satu untuk menyiasat masalah syarikat penerbangan itu dengan keletihan, 7 juruterbang di Emirates terpaksa melakukan jumlah kerja yang sama seperti 10 atau 11 juruterbang di mana-mana syarikat penerbangan Eropah.

"Jelas sekali, juruterbang ini perlu bekerja lebih banyak dan mendapatkan masa banyak kurang untuk tidur dan untuk pemulihan," katanya, menunjuk kepada akibat yang berbahaya seperti rutin.

Sebab terlalu tegang adalah keuntungan, dia memperdebatkan, berkata syarikat penerbangan itu sedang cuba untuk menjimatkan wang dengan tidak mengambil seberapa banyak juruterbang diperlukan untuk perlawanan beban kerja. "Syarikat penerbangan itu mahu menggunakan juruterbang maksimum mereka, kerana juruterbang kos wang. Jadi mereka mahu menyimpan wang itu dan hanya mengeksploitasi juruterbang."

Sementara itu, seorang lagi juruterbang masih bekerja di Emirates berkata bahawa bilangan juruterbang di syarikat penerbangan itu telah semakin berkurangan. "Mereka tidak dapat menggaji juruterbang yang cukup untuk membuat untuk kerugian ... Jadi apa yang berlaku ialah juruterbang bekerja lebih keras, lebih keras dan lebih keras. Ia menjadi lebih teruk, "katanya diterangkan.

Baca lebih lanjut: Juruterbang bekerja setenggah mati': Flydubai pemberi maklumat berkata kemalangan yang berkaitan keletihan meramalkan (RT EKSKLUSIF) Pilots ‘worked to death’: Flydubai whistleblower says fatigue-related crash predicted (RT EXCLUSIVE)

Seorang juruterbang ketiga, yang berkata bahawa dia telah mengalami ugutan untuk memfailkan laporan berhubung keadaan berbahaya yang perlu tetap, dan juga untuk mengambil cuti sakit kerana tekanan emosi dia adalah tertakluk kepada di syarikat penerbangan itu, menghuraikan apa yang dilihatnya sebagai krisis pekerjaan di syarikat itu yang memberi kesan kepada juruterbang yang tinggal.

"Terdapat masalah besar kerana banyak berpengalaman [juruterbang] meninggalkan sekarang, kerana mereka tidak mahu untuk menyokong sistem ketakutan ini. Itulah sebabnya orang yang meletakkan jawatan. Ini bermakna kurang orang untuk terbang kapal terbang, [dan dengan] ada pendatang baru menyertai. Ini bermakna lebih banyak beban kerja pada juruterbang yang tinggal. jam penerbangan mereka akan naik secara mendadak, dan keletihan dan penyakit mereka akan naik secara mendadak juga, "katanya.

'Menipu Jadual'

Satu lagi sebelah penderaan dakwaan juruterbang oleh Emirates adalah manipulasi jadual, yang memanjangkan hari bekerja dengan gagal untuk mengira masa juruterbang menghabiskan di lapangan terbang bersedia untuk penerbangan sebelum apa yang dikenali sebagai "daftar masuk."

Seorang bekas pilot Emirates berkata bahawa menggunakan teknik ini, syarikat penerbangan itu "haram" tidak merekodkan "satu jam ... dan ini berlaku pada setiap penerbangan."

Memandangkan senarai nama ketat dan tali pinggang masa, jumlah ini agak sedikit tekanan tambahan untuk juruterbang setiap bulan. "Jika anda melihat tugas juruterbang melalui ... maka satu jam tambahan adalah benar-benar banyak dan ia membuat penerbangan menyalahi undang-undang, kerana beban kerja keseluruhan adalah lebih banyak daripada yang sepatutnya," kata bekas juruterbang.

Selain daftar masuk elektronik, juruterbang perlu menjaga barang-barang mereka, melalui kawalan pasport, membaca kertas taklimat pra-penerbangan, yang "boleh menjadi ratus halaman dokumentasi," dan kemudian membincangkan bahan ini dengan juruterbang yang k-2.

Satu lagi juruterbang, yang masih di Emirates, juga mengesahkan bahawa banyak keletihan datang dari manipulasi syarikat penerbangan itu jadual. Krew2 mengadu overworking "sepanjang masa," tetapi kerana syarikat "kelainan" peraturan memihak kepada mereka, ia memberikan keadaan yang sempurna undang-undang.

Taktik 'Mengugut'

Salah satu isu yang dikatakan mengiringi lebih-keletihan ialah pelaporan ia dipandang rendah dan sebahagian besarnya dielakkan, bekas Emirates juruterbang didedahkan, mendakwa bahawa syarikat itu sering menggunakan "ugutan" teknik untuk mengelakkan ini.

"[Pilots] tidak mendapat masa yang cukup untuk tidur dan mereka [tidak mempunyai sesiapa untuk merayu kepada]. Syarikat itu tidak akan mendengarkan mereka - mereka akan menghukum mereka jika mereka jatuh sakit. Dan pihak berkuasa penerbangan tidak akan menerima sebarang panggilan daripada juruterbang, "Juruterbang yang dituntut.

Baca lebih lanjut Flydubai kebocoran: Pencurahan tindak balas daripada juruterbang sebagai kumpulan penerbangan tutup mulut (RT EKSKLUSIF)

Selain itu, kerana majoriti juruterbang cuba menyembunyikan keletihan mereka dengan memanggil sakit, mereka adalah terhad kepada hanya 2 hari sakit sebulan. Mendapatkan lebih daripada itu perlu disahkan oleh doktor, dan pekerja yang melakukan yang didakwa didesak oleh syarikat.

Seorang juruterbang masih bekerja untuk Emirates diterangkan beberapa taktik yang digunakan oleh syarikat penerbangan itu untuk mengugut pekerja ke berdiam diri tentang perasaan letih.

Emirates dilaporkan menggunakan ancaman siasatan dalaman yang melibatkan peperiksaan tambahan tanpa had untuk kemurungan dan lain-lain penyakit yang tidak berkaitan dengan keletihan, untuk menjaga juruterbang mereka daripada melaporkan keletihan mereka.

"Mereka akan menyiasat anda untuk kemurungan, kerana penyalahgunaan alkohol dan pelbagai perkara lain. Jadi, kebanyakan juruterbang tidak memanggil penat walaupun mereka penat. "

Juruterbang berkata memanggil sakit adalah lebih mudah kerana ia tidak akan muncul dalam rekod juruterbang dengan Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam UAE (GCAA).

"Saya tahu dari fakta bahawa kebanyakan juruterbang tidak akan memanggil penat kerana takut hukuman, mereka hanya memanggil sakit," katanya. "Sakit hanya sakit ... anda boleh hilang, anda tidak perlu memberi alasan untuk dua hari."

Seorang lagi bekas pilot bergema dakwaan: "Jika anda mempunyai sejumlah cuti sakit, anda akan mendapat amaran berkata Ia adalah persekitaran yang mengancam yang menolak orang di atas dan menolak mereka ke dalam penyakit 'kehadiran anda tidak cukup baik".

Juruterbang pertama juga dinamakan ujian yang dijalankan ke atas pemandu lori di Jerman menggunakan simulator bahawa berbanding orang yang mengalami keletihan dengan orang-orang yang mabuk.

"Ia sebenarnya lebih teruk sangat letih daripada menjadi mabuk. Anda akan membuat lebih banyak kesilapan dan masa tindak balas anda turun. Ia adalah satu fakta yang sama yang terkenal; ada banyak penyelidikan saintifik dalam bidang ini tetapi ia tidak digunakan dalam realiti, "katanya.

Pihak berkuasa penerbangan 'menutup' laporan

Bercakap kepada RT, bekas juruterbang Emirates juga mendakwa bahawa kekurangan pemantauan oleh pihak berkuasa penerbangan Dubai memburukkan lagi masalah keletihan.

"Pihak berkuasa penerbangan di UAE dipanggil General Civil Aviation Authority (GCAA) dan ia tidak boleh di bawah kerajaan Dubai [memastikan] bebas [pemantauan] syarikat penerbangan ini," katanya.

Juruterbang tidak mempunyai kuasa yang lebih tinggi untuk membuat aduan kepada dan apa-apa laporan bahawa yang keluar biasanya cepat "dilindungi sehingga," menurut bekas juruterbang, yang menegaskan bahawa salah laku itu akan menjadi mustahil dengan Eropah atau syarikat penerbangan AS, di mana penerbangan bebas pengawas prosedur monitor.

Juruterbang kini bekerja dengan Emirates menjelaskan bahawa pihak berkuasa penerbangan dikawal oleh orang yang sama yang itu adalah pemimpin bagi syarikat penerbangan itu. Secara khusus, beliau menegaskan bahawa GCAA yang dipengerusikan oleh orang yang sama yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan Emirates & Group - Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.

Menjawab permintaan RT untuk komen, Emirates penerbangan menafikan dakwaan itu, berkata mereka "berdasarkan orang tanpa nama yang kita tidak boleh mengesahkan kini bekerja atau telah bekerja di syarikat ini."

"Kami tidak pernah menjejaskan keselamatan dan sentiasa beroperasi dalam keperluan peraturan undang-undang yang berkaitan dengan kali terbang, jam operasi, dan kali berhenti sebentar di antara penerbangan untuk juruterbang kami," Emirates PR Manager Rula Tadros menulis dalam e-mel.

"Emirates juga menggalakkan dialog terbuka dan mempunyai sistem di tempat untuk memudahkan itu dan sebenarnya kita mempunyai forum terbuka untuk juruterbang untuk melibatkan diri dengan pasukan pengurusan untuk menyuarakan kebimbangan mereka."

RT dihubungi GCAA dan meminta komen mengenai dakwaan yang datang dari kakitangan Flydubai dan Emirates. Berikut adalah jawapan yang kami terima:

Kami menghargai semua maklumat yang anda berikan dan kami menghargai profesionalisme anda. Kami ingin anda untuk menasihati pencarum tidak membuat spekulasi mengenai punca kemalangan yang kita sedang berusaha bersama-sama dengan rakan-rakan dari banyak Syarikat dan entiti yang berbeza di bawah kepimpinan IAC yang mewakili Persekutuan Rusia.

AAIS meyakinkan anda bahawa semua maklumat yang anda berikan akan diperiksa dengan teliti untuk menilai relevan dengan penyiasatan itu dan bergantung kepada pengertianmu protokol mengenai penjagaan bagi maklumat yang mempengaruhi siasatan.

Selamat sejahtera,

Sektor Siasatan Kemalangan Udara

Lembaga UAE Am Penerbangan Awam

Juruterbang mula bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berikutan laporan RT memetik seorang juruterbang pemberi maklumat dari Flydubai, yang menyebut keletihan sebagai faktor dalam 19 Mac Rostov tragedi.

Juruterbang juga melahirkan rasa takut bahawa jenis yang sama kemalangan yang berlaku dengan Flydubai di Rostov boleh berlaku dengan penerbangan Emirates kerana waktu overextended.

Penerbangan Flydubai FZ981 terhempas di Rostov-on-Don di selatan Rusia, membunuh semua 62 orang di atas kapal. Seorang bekas juruterbang syarikat penerbangan itu datang ke hadapan berhubung tragedi itu, dengan mendakwa bahawa pengurusan syarikat terpaksa juruterbang mereka bekerja semasa habis.

Juruterbang bocor log penerbangan bersama kapten penerbangan FZ981 ini, Alejandro Cruz Alava, yang menunjukkan bahawa dia telah bekerja 11 hari dengan hanya satu off sebelum kemalangan itu. Beliau menegaskan bahawa Alava telah dipindahkan dari siang hari untuk penerbangan waktu malam tanpa diberi masa yang cukup untuk menyesuaikan corak tidurnya.

RT menggalakkan orang-orang yang boleh memberi penerangan tentang keadaan untuk menulis kepada flydubaigate@rttv.ru~~V dan beritahu kami kisah-kisah mereka.


© Louis Nastro/Reuters

#FlydubaiGate spreads: Now exhausted Emirates airline pilots tell RT Of overwork (EXCLUSIVE) . . .

Following the Flydubai scandal, pilots with Emirates airline, the largest in the Middle East, told RT that the company is allegedly cheating on pilot schedules by illegally prolonging work hours and intimidating them from reporting feeling sick or tired.

All of the pilots from the Dubai-based carrier that reached out to RT by phone or email did so on condition of anonymity. Some said they literally fear for their lives, as people can “disappear” in the UAE.

Saving money at the expense of pilots… and passenger safety?

While Emirates airline ads sport a modern aircraft park and luxurious service, there is allegedly an underlying employment crisis that could lead to disastrous consequences.

One former Emirates pilot told RT that the number one issue to investigate is the airline’s problem with fatigue, as seven pilots at Emirates are forced to do the same amount of work as 10 or 11 pilots at any European airline.

“Obviously, these pilots have to work a lot more and get a lot less time for sleep and for recovery,” he said, pointing to the dangerous consequences of such a routine.

The reason for the overstretch is profit, he argued, saying that the airline is attempting to save money by not hiring as many pilots as are needed to match the workload. “The airline wants to use the pilots to their maximum, because pilots cost money. So they want to save that money and just exploit the pilots.”

Meanwhile, another pilot still working at Emirates said that the number of pilots at the airline has been dwindling. “They are not able to employ enough pilots to make up for the losses… So what is happening is that pilots are working harder, harder and harder. It is becoming worse,” he described.


A third pilot, who said that he had experienced intimidation for filing a report over a potentially dangerous situation that needed to be fixed, as well as for taking a sick leave because of the emotional pressure he was subject to at the airline, elaborated on what he sees as an employment crisis at the company that is impacting the remaining pilots.

“There is a big problem because a lot of experienced [pilots] are leaving now, because they do not want to support this fear system. That’s why people are resigning. That means less people to fly the airplanes, [and with] no newcomers joining. That means more workload on the remaining pilots. Their flight hours will go up dramatically, and their fatigue and sickness will go up dramatically as well,” he said.

'Cheating schedules'

Another side of the alleged abuse of pilots by Emirates is the manipulation of schedules, which extends the working day by failing to count the time pilots spend at the airport preparing for flights prior to the so-called “check-in.”

A former Emirates pilot said that using this technique, the airline “illegally” fails to record “one hour … and this happens on every flight.”

Considering the tight rosters and time belts, this amounts to quite a bit of extra stress for the pilots every month. “If you look at the duties the pilots go through … then an extra hour is really a lot and it makes flights illegal, as the overall workload is a lot more than it should be,” the former pilot said.

Apart from the electronic check-in, the pilots need to take care of their luggage, go through passport control, read the pre-flight briefing papers, which “can easily be a hundred pages of documentation,” and then discuss this material with the second pilot.

Another pilot, who is still at Emirates, also confirmed that a lot of fatigue comes from the airline’s manipulation of schedules. Crews are complaining about overworking “all the time,” but because the company “twists” the rules in its favor, it presents the situation as perfectly legal.

‘Intimidation’ tactics

One of the alleged issues accompanying over-exhaustion is that reporting it is looked down upon and largely avoided, a former Emirates pilot revealed, claiming that the company often uses “intimidation” techniques to prevent this.

“[Pilots] don’t get enough time to sleep and they [have no one to appeal to]. The company will not listen to them – they will punish them if they get sick. And the aviation authority will not accept any calls from pilots,” the pilot claimed.


Moreover, as the majority of the pilots try to hide their exhaustion by calling in sick, they are limited to only two sick days per month. Getting more than that would have to be certified by a doctor, and employees who do that are allegedly being pressured by the company.

A pilot still working for Emirates described several tactics used by the airline to threaten employees into keeping mum about feeling tired.

Emirates reportedly uses the threat of an internal investigation, which involves endless additional examinations for depression and other illnesses not related to fatigue, to keep their pilots from reporting their exhaustion.

“They will investigate you for depression, for alcohol abuse and various other things. So, most pilots do not call in fatigued even though they are fatigued.”

The pilot noted that calling in sick is easier because it will not show up on a pilot’s record with the UAE General Civil Aviation Authority (GCAA).

“I know from facts that most pilots will not call in fatigued for fear of retribution, they just call in sick,” he said. “Sick is just sick … you can disappear, you do not have to give a reason for two days.”

Another former pilot echoed the allegations: “If you have a certain amount of sick days, you will get a warning saying ‘your attendance is not good enough.’ It is a threatening environment which pushes people over the top and pushes them into sickness.”

The first pilot also cited tests conducted on truck drivers in Germany using a simulator that compared people suffering from fatigue with those who were drunk.

“It’s actually worse to be very tired than to be drunk. You will make more mistakes and your reaction time goes down. It’s a well-known common fact; there’s a lot of scientific research in this area but it’s not being applied in reality,” he stressed.

Aviation authority ‘covering up’ reports

Speaking to RT, a former Emirates pilot also claimed that a lack of proper monitoring by the aviation authority of Dubai exacerbates the fatigue problem.

“The aviation authority in the UAE is called General Civil Aviation Authority (GCAA) and it cannot under the government of Dubai [ensure] independent [monitoring] of these airlines,” he said.

Pilots have no higher authority to complain to and any reports that do get out are usually quickly “covered up,” according to the former pilot, who stressed that such misconduct would be impossible with European or US airlines, where independent aviation watchdogs monitor procedures.

The pilot currently employed by Emirates explained that the aviation authority is controlled by the same people who are in charge of the airline. Specifically, he pointed out that the GCAA is chaired by the same person who is the CEO of Emirates airline & Group – Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.

Replying to RT’s request for comments, Emirates airline denied the allegations, saying they were“based on anonymous people that we cannot confirm currently work or have worked at the airline.”

“We never compromise safety and always operate within the legal regulatory requirements with regard to flying times, operating hours, and layover times in between flights for our pilots,”Emirates PR Manager Rula Tadros wrote in an email.

“Emirates also encourages open dialogue and has systems in place to facilitate that and in fact we have an open forum for pilots to engage with the management team to voice their concerns.”

RT contacted the GCAA and asked for comment on the allegations coming from the employees of Flydubai and Emirates. Here is the response we got:

We appreciate all the information which you have provided and we appreciate your professionalism. We would like you to advise contributors not to speculate as to the cause of the accident which we are working on together with colleagues from many different States and entities under the leadership of the IAC which represents the Russian Federation.

AAIS assures you that all information that you have provided will be examined carefully to assess its relevance to the investigation and relies on your understanding of the protocols regarding the care of information affecting investigations.

Best Regards,

Air Accident Investigation Sector

UAE General Civil Aviation Authority

Pilots began speaking out on condition of anonymity following RT’s report citing a whistleblower pilot from Flydubai, who mentioned fatigue as a factor in the March 19 Rostov tragedy.

Pilots also expressed fear that the same kind of accident that happened with Flydubai in Rostov could happen with an Emirates flight due to the overextended hours.

Flydubai flight FZ981 crashed in Rostov-on-Don in southern Russia, killing all 62 people on board. A former pilot of the airline came forward following the tragedy, claiming that the company’s management forced their pilots to work while exhausted.

The pilot leaked the flight log of flight FZ981’s co-captain, Alejandro Cruz Alava, which showed that he had worked 11 days with only one off prior to the crash. He pointed out that Alava had been transferred from daytime to nighttime flights without being given enough time to adjust his sleep pattern.

RT encourages people who can shed light on the situation to write to flydubaigate@rttv.ru and tell us their stories.

READ MORE: http://on.rt.com/784o

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...