Wednesday 30 March 2016

60 Flydubai, Juruterbang Emirates memberitahu RT Keletihan, Ugutan, penyalahgunaan Kuasa2 (EKSKLUSIF) . . .



ADtv @JamaliahYusofyacob Selepas pemberi maklumat Flydubai dihubungi RT, kira-kira 60 orang yang bekerja mengaku atau telah bekerja untuk syarikat penerbangan itu dan Emirates menghubungi kami dengan tuduhan keletihan juruterbang dan ugutan syarikat penerbangan.

Mereka berkata aduan membawa tempat sebagai pihak berkuasa penerbangan tidak mengambil tindakan, kerana ia dikawal oleh orang yang sama seperti syarikat penerbangan itu. RT telah menerbitkan akaun hanya orang-orang yang ID telah disahkan.

60 Flydubai, Emirates pilots tell RT Of fatigue, intimidation, misuse Of authority (EXCLUSIVE)

After a Flydubai whistleblower contacted RT, some 60 people claiming to work or have worked for that airline and Emirates contacted us with allegations of pilot fatigue and airline intimidation.

They said complaints led nowhere as the aviation authority took no action, as it is controlled by the same people as the airline. RT has published accounts of only those people whose IDs have been verified.

Follow RT’s LIVE UPDATES for more reactions on FlydubaiGate scandal (Ikuti RT LIVE TERKINI banyak reaksi di Flydubai Gate skandal)

Untuk hal ini, banyak juruterbang diterangkan yang digalakkan untuk memfailkan laporan, kerana terdapat yang biasanya tiada jawapan - " Amaran" selain sesekali mengancam Salah satu juruterbang terkini untuk bercakap dengan RT dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berkata aduan keletihan "berakhir" di General Pihak Berkuasa Penerbangan Awam UAE (GCAA), tetapi menghasilkan bukan keputusan.

"Para juruterbang di Flydubai dan Emirates yang berbahaya keletihan, dan jika anda kata keletihan sakit atau sakit anda menjalankan sarung tangan daripada tertangguh anda upgrade, untuk juruterbang adalah satu tamparan pada profesion dan hidupnya, atau ditegur seperti kanak-kanak dan dilayan seperti hamba atau bukan profesional, "kata juruterbang.

Beliau menyifatkan keadaan itu sebagai sangat kubur, memandangkan aspek keselamatan juruterbang terbang ketika letih.

Satu lagi juruterbang, yang masih bekerja untuk Emirates, menyifatkan beberapa taktik yang digunakan oleh syarikat penerbangan itu untuk menakut-nakutkan pekerja ke berdiam diri tentang perasaan letih.

Beliau memberitahu RT bahawa, untuk mengekalkan juruterbang mereka daripada melaporkan keletihan mereka, Emirates didakwa menggunakan ancaman siasatan dalaman yang melibatkan peperiksaan tambahan tanpa had untuk kemurungan dan lain-lain penyakit yang tidak berkaitan dengan keletihan.

Pihak Berkuasa Am Penerbangan Awam (GCAA) daripada United Arab Emirates (UAE) telah diwujudkan pada tahun 1996. Ia mempunyai kuasa mutlak untuk mengawal dan mengawal selia penerbangan awam di UAE, dan ditugaskan untuk menyelia keselamatan dan keselamatan.

Beberapa laporan baru-baru ini mengenai keletihan perintis di UAE telah menimbulkan persoalan serius mengenai keberkesanan dan pengawasan organisasi.

Bercakap kepada RT pada keadaan tidak mahu namanya disiarkan, bekas juruterbang Emirates berkata pemantau penerbangan yang berpangkalan di Dubai tidak bebas dari negeri ini, dan dengan itu tidak dapat memenuhi tugasnya dengan sempurna.

"Pihak berkuasa penerbangan di UAE tidak boleh di bawah kerajaan Dubai [memastikan] bebas [pemantauan] syarikat penerbangan ini," katanya.

Crucially, many of the pilots described being discouraged to file reports, as there is usually no response – other than occasional threatening “warnings.” One of the latest pilots to speak with RT on condition of anonymity said that complaints of fatigue “end up” at the UAE’s General Civil Aviation Authority (GCAA), but generate no result.

“The pilots at FlyDubai and Emirates are dangerously tired, and if you call in sick or sick fatigue you run the gauntlet of being delayed in your upgrade, which to a pilot is a slap at his profession and life, or reprimanded like a child and treated like a slave or non-professional,” the pilot said.

He described the situation as very grave, considering the safety aspects of pilots flying while exhasted.


'Where are you flying? Stop! Stop!': Argument, panic in cockpit before #Flydubai #FZ981 crash - leaked recorder data (Ke mana anda terbang? ‘Stop! Stop’: Hujah, panik dalam kokpit sebelum #Flydubai # FZ981 kemalangan - bocor data perakam!) http://on.rt.com/78c8

Another pilot, who is still working for Emirates, described several tactics used by the airline to intimidate employees into keeping mum about feeling tired.

He told RT that, to keep their pilots from reporting their exhaustion, Emirates allegedly uses the threat of an internal investigation, which involves endless additional examinations for depression and other illnesses not related to fatigue.

The General Civil Aviation Authority (GCAA) of the United Arab Emirates (UAE) was created in 1996. It has sole authority to control and regulate civil aviation in the UAE, and is charged with overseeing its safety and security.

A number of recent reports concerning pilot fatigue in the UAE have raised serious questions about the organization’s effectiveness and oversight.

Speaking to RT on a condition of anonymity, a former Emirates pilot said that the Dubai-based aviation watchdog is not independent from the state, and thus cannot fulfill its duties adequately.

“The aviation authority in the UAE cannot under the government of Dubai [ensure] independent [monitoring] of these airlines,” he said.


Sheikh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, Pengerusi dan Ketua Eksekutif Emirates Airlines (Sheikh Ahmed Bin Saeed Al-Maktoum, Chairman and Chief Executive of Emirates Airlines) © Ahmed Jadallah/Reuters

Ketiadaan pengawasan yang betul telah meninggalkan juruterbang tanpa kuasa yang lebih tinggi untuk mengadu kepada, dan apa-apa laporan yang yang keluar biasanya cepat "dilindungi sehingga," menurut bekas juruterbang, yang menegaskan bahawa salah laku itu akan menjadi mustahil pada syarikat penerbangan Eropah atau Amerika Syarikat, di mana pengawas penerbangan bebas memantau prosedur.

Tambah beliau, dengan terus-menerus menutup mata kepada aduan keletihan juruterbang, pihak berkuasa penerbangan telah diburukkan lagi masalah lebih-habis juruterbang didesak untuk terbang.

Satu lagi juruterbang yang digunakan oleh Emirates memberitahu RT bahawa pihak berkuasa penerbangan dikawal oleh orang yang sama yang bertanggungjawab bagi syarikat penerbangan itu. Secara khusus, beliau menegaskan bahawa GCAA yang dipengerusikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Emirates Airline & Group - Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.

The absence of proper oversight has left pilots with no higher authority to complain to, and any reports that do get out are usually quickly “covered up,” according to the former pilot, who stressed that such misconduct would be impossible at European or US airlines, where independent aviation watchdogs monitor procedures.

He added that, by continually turning a blind eye to complaints of pilot fatigue, the aviation authority has exacerbated the problem of over-exhausted pilots being pressured to fly.

Another pilot employed by Emirates told RT that the aviation authority is controlled by the same people in charge of the airline. Specifically, he pointed out that the GCAA is chaired by the CEO of Emirates Airline & Group – Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.


Ketua Pegawai Eksekutif Flydubai Ghaith Al Ghaith (R) bercakap sebelah Ismail Al Hosani Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam United Arab Emirates (GCAA) semasa sidang akhbar mengenai terhempas Penerbangan FZ 981, Dubai 19 Mac 2016 (Flydubai Chief Executive Officer Ghaith Al Ghaith (R) talks next to Ismail Al Hosani of United Arab Emirates' General Civil Aviation Authority (GCAA) during a news conference about crashed Flight FZ981, Dubai March 19, 2016) © Ahmed Jadallah/Reuters

Menjawab permintaan RTI untuk komen, Emirates Airline menafikan dakwaan itu, berkata mereka "berdasarkan orang tanpa nama yang kita tidak boleh mengesahkan kini bekerja atau telah bekerja di syarikat ini."

"Kami tidak pernah menjejaskan keselamatan dan sentiasa beroperasi dalam keperluan peraturan undang-undang yang berkaitan dengan kali terbang, jam operasi, dan kali berhenti sebentar di antara penerbangan untuk juruterbang kami," Emirates PR Manager Rula Tadros menulis dalam e-mel.

"Emirates juga menggalakkan dialog terbuka dan mempunyai sistem di tempat untuk memudahkan itu, dan, sebenarnya, kita ada forum terbuka untuk juruterbang untuk melibatkan diri dengan pasukan pengurusan untuk menyuarakan kebimbangan mereka."

Dalam usaha untuk menangani isu keletihan penerbangan, Emirates mempunyai Jawatankuasa Keletihan khas, sebagai tambahan kepada Sistem Pengurusan Keletihan yang sedia ada, jurucakap syarikat itu memberitahu RT.

"Ini adalah inisiatif proaktif yang sentiasa dinilai dan mengambil kira pelbagai kriteria untuk membuat syor yang membantu untuk mengurangkan keletihan untuk juruterbang kami, sama ada hidup atau mati bertugas. Jika juruterbang merasakan bahawa Emirates telah tidak ditangani kebimbangan keletihan mereka, mereka juga mempunyai jalan lain untuk menangani ini dengan pengawal selia, GCAA itu."

Replying to RT’s request for comments, Emirates Airline denied the allegations, saying they were “based on anonymous people that we cannot confirm currently work or have worked at the airline.”

“We never compromise safety and always operate within the legal regulatory requirements with regard to flying times, operating hours, and layover times in between flights for our pilots,” Emirates PR Manager Rula Tadros wrote in an email.

“Emirates also encourages open dialogue and has systems in place to facilitate that, and, in fact, we have an open forum for pilots to engage with the management team to voice their concerns.”

In order to tackle the issue of flight fatigue, Emirates has a special Fatigue Committee, in addition to its existing Fatigue Management System, the company spokesperson told RT.

“This is a proactive initiative that continually assesses and takes into account a variety of criteria to make recommendations that help to mitigate fatigue for our pilots, whether they are on or off duty. If pilots feel that Emirates has not addressed their fatigue concerns, they also have recourse of addressing this with the regulator, the GCAA.”

Read more: ‘Modern day slavery for pilots’: More disturbing accounts of rules bent at Flydubai‘(Perhambaan untuk juruterbang zaman moden: Akaun yang banyak membimbangkan peraturan bengkok di Flydubai) 

Sementara itu, RT dihubungi GCAA untuk meminta komen mengenai dakwaan yang datang dari Flydubai dan pekerja2 Emirates. Berikut adalah jawapan yang kami terima:

"Kami menghargai semua maklumat yang anda berikan dan kami menghargai profesionalisme anda. Kami ingin anda untuk menasihati pencarum tidak membuat spekulasi mengenai punca kemalangan yang kita sedang berusaha bersama-sama dengan rakan-rakan dari banyak Syarikat dan entiti yang berbeza di bawah kepimpinan IAC yang mewakili Persekutuan Rusia.

"AAIS meyakinkan anda bahawa semua maklumat yang anda berikan akan diperiksa dengan teliti untuk menilai relevan dengan penyiasatan itu dan bergantung kepada pengertianmu protokol mengenai penjagaan bagi maklumat yang mempengaruhi siasatan.

Selamat sejahtera,
Sektor Siasatan Kemalangan Udara
UAE Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam"

Juruterbang mula mendekati RT dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berikut laporannya memetik seorang juruterbang pemberi maklumat dari Flydubai, yang menyebut keletihan yang mungkin telah menjadi faktor yang menyumbang 19 Mac Rostov tragedi yang mengorbankan semua 62 orang di atas kapal.

Mereka melahirkan rasa takut bahawa jenis yang sama kemalangan yang berlaku di Rostov dengan pesawat Flydubai boleh berlaku dengan penerbangan Emirates kerana waktu yang ‘overextended’ bekerja oleh juruterbang.

Meanwhile, RT contacted the GCAA to ask for comment on the allegations coming from Flydubai and Emirates employees. Here is the response we got:

“We appreciate all the information which you have provided and we appreciate your professionalism. We would like you to advise contributors not to speculate as to the cause of the accident which we are working on together with colleagues from many different States and entities under the leadership of the IAC which represents the Russian Federation.

“AAIS assures you that all information that you have provided will be examined carefully to assess its relevance to the investigation and relies on your understanding of the protocols regarding the care of information affecting investigations.

Best Regards,
Air Accident Investigation Sector
UAE General Civil Aviation Authority”

Pilots began reaching out to RT on condition of anonymity following its report citing a whistleblower pilot from Flydubai, who mentioned that fatigue may have been a contributing factor in the March 19 Rostov tragedy, which killed all 62 people on board.

They expressed fear that the same kind of accident that happened in Rostov with Flydubai’s plane could happen with an Emirates flight due to the overextended hours worked by pilots.

Read more: #Flydubaigate spreads: Now exhausted Emirates airline pilots tell RT of overwork (EXCLUSIVE) (#Flydubaigate Merebak: Sekarang habislah Emirates juruterbang syarikat penerbangan memberitahu RT daripada terlalu banyak kerja (EKSKLUSIF) 

'Tidak punyai juruterbang letih harus menjadi ‘selling point’ untuk syarikat penerbangan itu.

Ray Ronan, bekas juruterbang dan pengarang buku bertajuk ‘Seconds to Disaster’, yang menyiasat kes-kes syarikat penerbangan skimping tentang standard keselamatan untuk keuntungan, memberitahu RT bahawa pengawas mesti jelas dipisahkan daripada syarikat-syarikat untuk memastikan pengawasan yang betul.

"Perlu ada pemisahan lengkap antara syarikat dan pengawal selia yang mengarahkan syarikat itu ke arah budaya keselamatan ... Jika terdapat konflik kepentingan seperti itu, yang perlu diberi perhatian. Anda tidak boleh mengawal sebuah syarikat penerbangan walaupun yang anda mempunyai kepentingan diri sendiri, "kata Ronan.

Beliau merujuk kepada Pihak Berkuasa Penerbangan Ireland yang ditaja oleh kerajaan, yang juga memanggil syarikat penerbangan ia mengawal "pelanggan," sebagai contoh sebuah badan pemantau yang keberkesanan yang difikirkannya telah dikompromi kerana hubungan baik dengan pertubuhan-pertubuhan itu didakwa mengawasi.

Syarikat penerbangan Eropah juga mempunyai masalah "serius" dengan keletihan, Ronan sambil menegaskan bahawa isu itu tidak terhad kepada Timur Tengah.

"Ia hampir etos dalam industri penerbangan, bahawa jika anda tidak menolak juruterbang anda kepada had sangat batasan masa penerbangan, maka anda tidak menjalankan syarikat penerbangan itu dengan betul. Dan dari sudut perakaunan pandangan, anda tidak memaksimumkan keuntungan anda, "jelas beliau.

Lebih buruk lagi, bagaimanapun, adalah satu keadaan apabila sebuah syarikat penerbangan tertentu tidak mempunyai "sistem budaya di mana anda mendengar juruterbang anda," Ronan berkata, sambil menambah bahawa pengawal selia perlu campur tangan dan menangani masalah seperti juruterbang keletihan dalam senario itu.

"Jika syarikat penerbangan yang menggunakan had masa penerbangan sebagai sasaran - kemudian [pengawal selia perlu] mengurangkan had masa penerbangan. Kita tidak mahu juruterbang letih terbang kapal terbang yang terbang lalu kami di seluruh DUNIA."

"Jika anda tidak boleh menyediakan pengangkutan yang selamat bagi orang-orang ramai, anda tidak seharusnya berada di dalam perniagaan. Harga tiket tidak harus mencerminkan keselamatan sebuah syarikat penerbangan, "tekan Ronan, sambil menambah bahawa" Kami tidak mempunyai juruterbang letih "sebenarnya harus menjadi titik jualan bagi syarikat.

"[Ia] baik untuk mempunyai perkhidmatan yang hebat di atas kapal, tetapi kami ingin tahu jika anda boleh membawa kita ke sana dengan selamat juga."

‘Not having tired pilots should become selling point for airlines’

Ray Ronan, a former pilot and author of a book entitled Seconds to Disaster, which investigates cases of airlines skimping on safety standards for profit, told RT that watchdogs must obviously be separated from companies to ensure proper oversight.

“There should be a complete separation between a company and the regulator that directs the company towards a safety culture…If there is a conflict of interests like that, that should be looked into. You can’t regulate an airline though which you have an interest yourself,” Ronan said.

He cited the case of the state-sponsored Irish Aviation Authority, which even calls the airlines it regulates “customers,” as an example of a watchdog whose effectiveness he considers to have been compromised due to its cozy relations with the organizations it is charged with overseeing.

European airlines also have “serious” problems with fatigue, Ronan said, stressing that the issue is not limited to the Middle East.

“It’s almost an ethos within the airline industry, that if you don’t push your pilots to the very limits of flight time limitations, then you’re not running the airline correctly. And from an accountancy point of view, you’re not maximizing your profits,” he explained.

Even worse, however, is a situation when a particular airline does not have “a culture system where you listen to your pilots,” Ronan pointed out, adding that the regulator must step in and deal with problems like pilots fatigue in that scenario.

“If the airlines are using flight time limitations as target – then [regulators should] reduce the flight time limitations. We don’t want tired pilots flying airplanes that are flying past us around the world.”

“If you can’t provide safe transport for people, you shouldn’t be in the business. The price of a ticket shouldn’t reflect the safety of an airline,” Ronan stressed, adding that “We do not have tired pilots” should actually become a selling point for companies.

“[It’s] nice to have a great service on board, but we want to know if you can get us there safely too.”

READ MORE: http://on.rt.com/78bw

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...