Friday 16 May 2014

OBAMA keluarkan SEKATAN Baru ke atas Rusia, Moscow berkata ia tidak akan menjejaskan . . .



ADtv - Pusingan baru sanksi Barat terhadap Rusia akan mensasarkan 7 individu dan 17 syarikat. Mereka adalah bertujuan untuk memberi kesan kepada pendirian Moscow terhadap krisis Ukraine yang sedang berjalan.

Individu-individu yang disenaraikan oleh Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat pada hari Isnin termasuk Rusia Timbalan Perdana Menteri Dmitry Kozak, pengerusi suruhanjaya parlimen pada Luar Negeri, Aleksey Pushkov, ketua pejabat presiden, Vyacheslav Volodin, dan Igor Sechin, ketua syarikat minyak Rosneft.

Senarai syarikat yang dibenarkan, yang Washington dipercayainya "dikaitkan dengan golongan dalaman Putin," termasuk syarikat-syarikat beberapa bank, pembinaan dan pengangkutan.

Volga Group, satu instrumen pelaburan yang menguruskan aset bagi pihak ahli per-niagaan, Gennady Timchenko, dan SMP Bank, yang pemegang saham utamanya terjejas oleh set dahulu sekatan Amerika Syarikat, adalah antara mereka yang menghadapi langkah-langkah ketat.

Minyak dan gas syarikat kejuruteraan, Stroytransgaz, dan salah satu pengangkutan kereta api terbesar Rusia minyak, Transoil, juga di kalangan syarikat yang terjejas oleh sekatan.

Amerika Syarikat Jabatan Perdagangan telah memperkenalkan sekatan tambahan pada 13 syarikat-syarikat dengan mengenakan keperluan lesen dengan anggapan penafian untuk eksport, eksport semula atau pemindahan asing lain barangan Amerika Syarikat - yang berasal kepada syarikat-syarikat.

Kemudian pada hari itu, Washington mengumumkan dasar diperketatkan untuk mena-fikan permohonan lesen eksport bagi apa-apa barang-barang berteknologi tinggi yang boleh menyumbang kepada keupayaan tentera Rusia.

Tetapi Amerika Syarikat boleh bergerak lebih jauh dan mengenakan sekatan terhadap cawangan tertentu ekonomi Rusia jika Moscow bermula operasi ketenteraan di Ukraine, Jay Carney, jurucakap White House , berkata.

Pengumuman pusingan baru sekatan Amerika Syarikat terhadap Rusia adalah "membe-rontak" kerana mereka menentang cara negara-negara bertamadun perlu berkomunikasi, Sergey Ryabkov, Timbalan Menteri Luar Rusia, berkata.

"Kami akan bertindak balas, walaupun ia bukan pilihan kita," Ryabkov dipetik sebagai berkata oleh agensi berita Itar-Tass . "Tetapi kita tidak boleh meninggalkan keadaan ini tanpa reaksi, tanpa reaksi praktikal, tanpa reaksi melalui keputusan sendiri. Tingkah laku Amerika Syarikat di lapangan menjadi provokatif."

Menurut Timbalan FM, keputusan Amerika berpunca daripada "diputarbelitkan dan tidak berasas" andaian mengenai keadaan hal ehwal di Ukraine.

Obama berkata Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya akan memastikan sekatan yang lebih luas "dalam rizab" sekiranya berlaku peningkatan lagi di atas tanah di Ukraine. Beliau mengakui bahawa dia tidak pasti sama ada pusingan terbaru langkah akan ber-kesan.

"Matlamatnya adalah untuk tidak pergi selepas Encik Putin secara peribadi; matlamatnya adalah untuk menukar kalkulus, untuk menggalakkan dia untuk berjalan-jalan, bukan hanya bercakap ceramah tersebut "pada diplomasi untuk menyelesaikan krisis itu, Obama berkata di Manila semasa lawatan ke Asia.

Seperti Amerika Syarikat menolak untuk lebih sekatan terhadap Rusia, ahli-ahli EU telah bersetuju untuk awal juga mengenakan membeku aset dan larangan visa pada lebih 15 orang. Nama-nama mereka yang akan dimasukkan ke dalam senarai itu tidak akan didedahkan kepada umum sehingga mereka disiarkan dalam EU Rasmi Journal pada hari Selasa, Reuters melaporkan memetik sumber diplomat yang tidak dinamakan.

Walau bagaimanapun, Ramai orang Eropah menentang sekatan anti-Rusia, yang akan sasaran ekonomi yang bertentangan dengan individu yang rapat dengan kepimpinan Rusia, kerana sekatan ekonomi akan menjejaskan ekonomi Eropah dan juga yang di Rusia. Amerika Syarikat, terikat dari segi ekonomi dengan Rusia untuk tahap yang lebih rendah daripada Eropah, berkata ia tidak akan mengenakan sekatan ekonomi unilaterally.

"Saya akan terkejut jika semua negara-negara Eropah didapati pendirian bersama mengenai sekatan ekonomi," Thierry Mariani, ahli Dewan Negara Perancis, memberitahu RT. "Apabila satu negara berkata 'kita tidak bercakap mengenai kewangan . . . dan beberapa negara lain berkata  kita tidak bercakap mengenai tenaga,' maka kita tidak bercakap tentang apa-apa. Itulah sebabnya kita tiba malangnya [at] sekatan peribadi, yang benar-benar tidak masuk akal."

Kanada juga telah mengenakan sekatan ke atas 2 bank Rusia dan sembilan individu, Perdana Menteri Stephen Harper berkata dalam satu kenyataan mengumumkan langkah-langkah pada hari Isnin. Pejabat Harper tidak segera menyediakan nama-nama.

Kepimpinan Rusia setakat ini menolak terus ancaman sekatan sebagai tidak berkesan, dengan alasan mereka mungkin sebenarnya pelampung ekonomi Rusia pada jangka masa panjang.

"Kebergantungan boleh membawa kepada kehilangan kedaulatan," kata Presiden Rusia Vladimir Putin ‘Vladimir Putin said’ pada satu forum media di St Petersburg pada hari Khamis.

Sekatan Barat yang diterajui mempunyai beberapa kelebihan bagi Rusia, kata Putin.

Putin berkata ancaman sekatan ekonomi sebenar sudah mengukuhkan perniagaan domestik, membawa lebih banyak dana luar pesisir kembali ke Rusia, dan memberikan dasar menolak yang mereka perlukan untuk mewujudkan satu sistem pembayaran tem-patan.

Komen-Nya echo sentiments yang dibuat oleh Perdana Menteri Rusia Dmitry Medvedev minggu lepas, yang juga berhujah bahawa sekatan lanjut hanya akan membuat Rusia kuat.

"Terima kasih kepada sekatan Barat, Rusia telah diberi insentif untuk mengurangkan pergantungan terhadap ekonomi di luar dan sebaliknya serantau sedang lebih berdikari," kata Medvedev 22 April.

Medvedev berkata apa-apa sekatan ke atas barangan Rusia ke EU atau Amerika Syarikat akan bertindak untuk mengalihkan eksport Rusia ke pasaran Asia, yang lebih teguh.

Obama rolls out new sanctions on Russia, 
Moscow says it won't hurt

New round of Western sanction against Russia will target seven individuals and 17 companies. They are meant to affect Moscow’s stance over the ongoing Ukrainian crisis.

The individuals listed by the US Department of Treasury on Monday include Russian Deputy Prime Minister Dmitry Kozak, chair of the parliamentary commission on Foreign Affairs, Aleksey Pushkov, chief of presidential office, Vyacheslav Volodin, and Igor Sechin, the head of Rosneft oil company.

The list of sanctioned companies, which Washington believes to be “linked to Putin’s inner circle,” includes several banks, construction and transport companies.

The Volga Group, an investment vehicle that manages assets on behalf of the businessman, Gennady Timchenko, and SMP Bank, whose main shareholders were affected by the previous set of US sanctions, are among those to face restrictive measures.

Oil and gas engineering company, Stroytransgaz, and one of Russia’s biggest rail trans-porters of oil, Transoil, are also among the companies affected by the sanctions.

The US Department of Commerce has introduced additional restrictions on 13 of those companies by imposing a license requirement with a presumption of denial for the export, re-export or other foreign transfer of US-originating items to the companies.

Later in the day, Washington announced a tightened policy to deny export license applications for any high-technology items that could contribute to Russia’s military capabilities.

But the US may move even further and impose sanctions against specific branches of the Russian economy if Moscow begins a military operation in Ukraine, Jay Carney, White House spokesman, said.

The announcement of a new round of US sanctions against Russia is “revolting” as they go against the way civilized states should communicate, Sergey Ryabkov, Russia’s deputy foreign minister, said.

“We will respond, although it is not our choice,” Ryabkov is cited as saying by Itar-Tass news agency. “But we can’t leave this situation without reaction, without practical reaction, without reaction by means of our own decisions. US behavior in the field is becoming provocative.”

According to the deputy FM, the American decision stems from a “distorted and groundless” assumption on the state of affairs in Ukraine.

Obama said the US and its allies would keep broader sanctions “in reserve” in the event of further escalation on the ground in Ukraine. He admitted that he was uncertain whether the latest round of measures would be effective.

“The goal is not to go after Mr. Putin personally; the goal is to change his calculus, to encourage him to walk the walk, not just talk the talk" on diplomacy to resolve the crisis, Obama said in Manila during a trip to Asia.

As the US pushes for more sanctions against Russia, EU members have preliminary agreed to also impose asset freezes and visa bans on 15 more people. The names of those to be added to the list will not be made public until they are published in the EU's Official Journal on Tuesday, Reuters reported citing an unnamed diplomat source.

However, Many Europeans opposed anti-Russian sanctions, which would target the economy as opposed to individuals close to the Russian leadership, since economic sanctions would hurt European economies as well as that of Russia. The US, being economically tied with Russia to a much lesser degree than Europe, says it would not impose economic sanctions unilaterally.

“I would be very surprised if all European countries found a common position on economic sanctions,” Thierry Mariani, a member of the French National Assembly, told RT. “When one country says ‘we don’t speak about finance’. . . and some other country says ‘we don’t speak about energy,’ then we don’t speak about anything. That’s why we arrive unfortunately [at] personal sanctions, which are completely nonsense.”

Canada has also imposed sanctions on two Russian banks and nine individuals, Prime Minister Stephen Harper said in a statement announcing the measures on Monday. Harper's office did not immediately provide names.

The Russian leadership has thus far brushed off the threat of sanctions as ineffectual, arguing they might in fact buoy the Russian economy in the long term.

“Overreliance can lead to a loss of sovereignty,” Russian President Vladimir Putin said at a media forum in St Petersburg on Thursday.

Western-led sanctions have several advantages for Russia, Putin said.

Putin said the threat of real economic sanctions is already bolstering domestic businesses, bringing more offshore funds back to Russia, and giving policymakers the push they need to establish a domestic payment system.

His comments echo sentiments made by Russian Prime Minister Dmitry Medvedev last week, who similarly argued that further sanctions would only make Russia stronger.

“Thanks to Western sanctions, Russia has been given the incentive to reduce its dependence on outside and instead regional economies are being more self-sufficient," Medvedev said April 22.

Medvedev said any restrictions on Russian goods to the EU or US would serve to redirect Russian exports to Asian markets, which are more robust.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...