Friday 22 November 2013

Terbang oleh Perisik: EU (Kesatuan Eropah) membangun 'KeMANUSIAan' program Drone . . .



Tq2u2 - Kesatuan Eropah dalam perjalanan mereka untuk melancarkan program Drone mereka sendiri - yang selepas ahli terkemuka blok menandatangani perjanjian untuk melabur dalam teknologi baru pesawat tanpa pemandu. Rancangan tersebut adalah aktivis membim-bangkan, yang mengatakan ia adalah sukar untuk menentukan sama ada pesawat itu akan digunakan hanya untuk tujuan keAMANan. RT Peter Oliver mempunyai laporan ini.

Fly-by-Spy: EU developing 'Humanitarian' Drone program

EU states are on their way to launching their own drone program - that's after leading members of the block signed an agreement to invest in new unmanned aircraft technology. The plans are alarming activists, who say it's difficult to determine whether the drones would be used only for peaceful purposes. RT's Peter Oliver has this report.


Karzai berkata ‘tidak Amanah’ dengan Amerika Syarikat dengan perjanjian keselamatan Afghanistan yang dipertaruhkan . . .



Tq2u2 - Keselamatan telah ketat di ibu negara Afghanistan sebagai pemimpin puak ber-kumpul untuk membahaskan satu perjanjian penting yang dipersetujui dalam bentuk draf antara Kabul dan Washington. Amerika Syarikat dikatakan telah mendapat jalan kepada beberapa isu kontroversi yang berkaitan dengan syarat-syarat yang tente-ranya boleh tinggal di luar 2014. Rundingan sengit dan perbalahan antara kedua-dua kerajaan dida-hului mesyuarat sehingga 2,500 orang tua Afghan di Loya Jirga.

Pelaksanaan perjanjian itu bergantung sebahagian besar kepada Presiden Karzai. Beliau memberitahu perhimpunan hubungan beliau dengan Amerika tidak baik. “Saya tidak mempercayai mereka dan mereka tidak mempercayai saya,” katanya. Baru-baru ini beliau menuduh pasukan antarabangsa untuk membawa hanya penderitaan kepada Afghanistan.

Tetapi sebelum Loya Jirga beliau berkata perjanjian itu adalah kepentingan negara, dan beliau memanggil mesyuarat untuk mendapatkan sokongan politik untuk itu. Draf yang berbunyi tentera Amerika Syarikat dituduh kesalahan di Afghanistan akan tertakluk kepa-da keadilan Amerika Syarikat tidak Afghan. Ia berkata tentera Amerika Syarikat “tidak sepa-tutnya menyasarkan orang awam Afghanistan, termasuk di rumah-rumah mereka”, kata-kata yang dilihat sebagai memberikan kebebasan untuk meneruskan militan.

Karzai says 'no trust' with US with Afghan security deal at stake

Security has been tight in the Afghan capital as tribal elders gathered to debate a crucial pact agreed in draft form between Kabul and Washington. The US is said to have got its way on several controversial issues concerning the conditions under which its troops may stay beyond 2014. Intense negotiations and wrangling between both governments preceded the meeting of up to 2,500 Afghan elders at the Loya Jirga.

The accord's implementation depends to a great extent on President Karzai. He told the assembly his relations with America were not good. "I don't trust them and they don't trust me," he said. Recently he accused international forces of bringing only suffering to Afghanistan.

But before the Loya Jirga he said the deal was of national importance, and he called the meeting to seek political support for it. The draft says US soldiers accused of offences in Afghanistan will be subject to US not Afghan justice. It says US forces "shall not target Afghan civilians, including in their homes", wording seen as granting freedom to pursue militants.

Diturunkan/Revealed: Amerika Syarikat menaja firma 
Afghan dgn hubungan pengganas . . .



General KNOWLEDGE's Tq2u2 - Amerika telah didakwa diberikan bantuan bernilai lebih daripada 150 juta dolar kepada syarikat-syarikat di Afghanistan yang disyaki mempunyai hubungan dengan organi-sasi pengganas. Ayat-ayat yang datang daripada seorang pegawai penyiasat yang dilantik khas oleh Kongres Amerika Syarikat. RT ini Gayane Chichakyan melihat cerita.

Revealed: US sponsors Afghan firms with terrorist ties

America has allegedly given aid worth more than 150 million dollars to companies in Afghanistan that are suspected of links with terrorist organizations. The revelations come from an investigator who was specially appointed by the U.S. Congress. RT's Gayane Chichakyan looks at the story.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...