Monday 25 June 2012

YUNA atas Arena Antarabangsa . . .

Island. Source: Vimeo.com via Flavor Wire

YUNA ON THE INTERNATIONAL SCENE: We know that our own Yuna has gone international but it appears that she has still not been given enough coverage in the international (including alternative) media. So it was a mild surprise to see her appearing in an article (which include video clips) in one of the foreign websites I usually frequented. 


The New York-based site basically covers cultural events, art, books, music, and WORLD news – the  interesting and non-mainstream ones – but coverage of Malaysian news or of events involving Malaysians is rather rare. Judging from the article, she is indeed becoming an international favourite.


Yuna ATAS arena antarabangsa: Kita tahu bahawa Yuna kita sendiri telah pergi antarabangsa tetapi ternyata bahawa beliau masih tidak diberi liputan yang cukup dalam media antarabangsa (termasuk alternatif). Jadi ia adalah 1 kejutan yang ringan untuk melihat beliau muncul dalam sebuah artikel (yang termasuk klip video) yang saya biasanya sering dalam 1 laman asing. Tapak berpusat di New York pada asasnya merangkumi acara kebudayaan, seni, buku, muzik, dan berita DUNIA - yang menarik dan bukan arus perdana - tetapi liputan berita Malaysia atau peristiwa yang melibatkan rakyat Malaysia agak jarang berlaku. Berdasarkan dari artikel itu, beliau sememangnya menjadi kegemaran antarabangsa.


Siang Sebrang Istana

SuaraRakyat ~ Iwan Fals

Iwan Fals nama Lengkap: (lahir Virgiawan Listanto; September 3, 1961 di Jakarta) adalah penyanyi-penulis lagu Indonesia. Pada tahun 2002, Majalah Time menamakan dia sebagai Asia Great Hero. Iwan dilahirkan Virgiawan Listanto di Jakarta, pada September 3, 1961. Iwan lahir dari Lies (ibu) dan mempunyai ayah Haryoso almarhum (kolonel Anumerta). Beliau belajar di SMP 5 Bandung dan SMAK bpk Bandung. Melanjutkan pelajaran beliau di Sekolah Tinggi Publisistik dan kemudian Institut Kesenian Jakarta. Pada usia 13, beliau dilakukan sebagai Permuzik jalanan  pada majlis perkahwinan dan lain-lain acara sosial.


Ibu . . . . . .

Pada masa ini, Iwan disokong sendiri oleh busking (penhibur Jalanan). 1981 menyaksikan penemuan Iwan Fals', apabila dia menandatangani Musica Studio untuk merakam album solo pertamanya, Sarjana Muda. Album ini menunjukkan gaya muzik tandatangan negara Iwan Fals', dengan bantahan lagu "Guru Hadji Bakrie", yang bercakap bagaimana seorang guru kurang dibayar tetapi masih bertanggungjawab untuk mendidik masa depan rakyat yang bayar dan berjaya. 'Guru Hadji Bakrie' menjadi sangat terkenal dan popular di Indonesia, dan membantu menubuhkan nama Iwan.

Album ini juga mengandungi balada beberapa. Ia mendapat manfaat daripada pelaburan yang agak besar oleh Musica Studio, yang menggunakan pemuzik dan pengeluar berkualiti tinggi untuk album.


Celoteh IwanFals Dan Sawung Jabo Menjadi

Opini 1982, juga pada Musica Studio, disimen reputasi Iwan sebagai penyanyi protes, tetapi juga sebagai balladeer. 'Galang rambu Anarki', untuk anak yang baru lahir, digabungkan kedua-dua elemen, mengulas sekiranya gembira kelahiran anak pertama, tetapi juga mengulas mengenai kenaikan harga, mengatakan bahawa mungkin anaknya akan kekurangan zat makanan jika mereka tidak mampu membeli susu.

1983 menyaksikan pelepasan Sumbang, manakala siaran album 1984 Barang Antik dan Sugali.

Pada bulan April 1984, Iwan telah ditangkap dan disoal siasat selama 2 minggu selepas melaksanakan 'Nasi Demokrasi' lagu dan Mbak Tini, kedua-dua lagu yang pernah dirakam pada album, di Pekanbaru. Mbak Tini adalah lagu tentang pelacur dengan kedai kopi tepi jalan, berkahwin dengan 'Soeharyo' (Suharto).


Mata Dewa

Kejadian itu telah terukir pada lagu '14-4-84 'di Ethiopia 1986 ini. Fals Iwan terus mengeluarkan album sepanjang 1980-an, manakala pada tahun 1989 beliau menubuhkan Swami kumpulan, yang menerbitkan 2 album Swami saya pada tahun 1989, dan Swami II pada tahun 1991. 1 perkumpulan yang sama adalah Kantata Takwa, yang mengandungi beberapa Swami kakitangan.

Album Kantata Takwa 'telah dikeluarkan pada tahun 1990, yang menampilkan lagu-lagu seperti "Bento" dan "bongkar" ("Rip"), dua daripada beberapa buah lagu yang mereka menyanyikan semasa demonstrasi oleh pelajar kolej.


Engkau Tetap SahabatkuEngkau Tetap Sahabatku

Sehingga releases album Orang Gila pada tahun 1994, Iwan telah dibebaskan kira-kira 2 album baru setiap tahun selama 15 tahun. Sejak tahun 1994, beliau telah banyak mengurangkan jadual release, releasing 2 single hanya pada tahun 1995, dan pada tahun 1996, whle di Kantata Samsara 1998, album ke-2 dan terakhir oleh Kantata Takwa, di releases kan.

Untuk membuat untuk kekurangan kandungan baru, beberapa kompilasi Iwan Fals telah di releases kan pada tahun 1990-an dan 2000-an, termasuk Best Of The Best, Akustik (3 jilid), dan Salam Reformasi ("Salam Reformasi").


1910

Pada tahun 2002, Iwan Fals mengeluarkan album solo pertama beliau sejak tahun 1994, Suara Hati. Pada tahun 2003 album 'Dalam Kerjasama Dengan' dibebaskan terdiri daripada persembahan dengan artis Indonesia yang lain. Manusia Setengah Dewa, pada tahun 2004, album solo.

Pada tahun 2005, beliau mengeluarkan Iwan Fals In Love, pada dasarnya himpunan reocrdings Iwan Fals sedia ada romantis, tetapi dengan lagu baru "Ijinkan Aku Menyayangimu" ("Let Me Love You") sebagai single utama, dan 5 semula rakaman yang telah lalu lagu.


Kesaksian . . .

Selain dari lagu protes pengamatan beliau, Iwan Fals dikenali untuk lagu cintanya, yang termasuk "Yang Terlupakan" ("Lupa"), "Mata Indah Bola pingpong" ("Mata Cantik, Bola pingpong"), "Antara Kau, Aku, dan bekas Pacarmu "("antara Anda, Saya, dan bekas teman lelaki"), dan" Pesawat Tempurku ".

Walaupun penulis lagu, status Iwan Fals 'sebagai salah satu terkemuka Indonesia penghibur rock/pop telah membawa kepada bahan rakaman beliau dari pelbagai penulis lagu lain. Beberapa hits beliau yang paling menonjol yang ditulis oleh orang lain termasuk Barang Antik ("Antique"), "Kemesraan" ("keintiman"), "Kumenanti Seorang Kekasih" ("Saya Menunggu Lover 1"), "Aku Bukan Pilihan" ("Saya seorang Opsyen") dan "Ijinkan Aku Menyayangimu".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...