Sunday 6 May 2012

Sinaran Luar biasa ~ Sunbeams Ditangkap pada Kamera

Diriwayatkan oleh Anas Radhi'Allahu Anhu, Mengatakan bahawa Rasulullah Salla 'Allahu Alayhi was Sallam bersabda: "Janganlah kalian saling memboikot, janganlah saling membelakangi, janganlah saling membenci, janganlah saling iri hati, tapi jadilah hamba-hamba Allah Subhanahuwa Ta’ala yang bersaudara. Dan tidak lah halal bagi seorang yang beragama islam (muslim) untuk bersikap diam (tidak saling bertanya) tentang saudaranya lebih dari 3 hari" (Diriwayatkan oleh Muslim dan Tirmidzi, serta disahihkan oleh At ‘Tirmidzi)


Cc1WC'sNEWS: Incredible Crepuscular 
Rays - Sunbeams Caught on Camera 
By RJ Evans, Kuriositas @1WORLDCommunity
humanRightCommunitySharing 2012

Sunbeams are everywhere - yet when they are caught on camera they are often unwanted additions to a photograph. They cut swathes through the picture, chopping off heads and obscuring detail in a burst of light. However, when they are deliberately captured the results can be nothing short of magical.

Sunbeams berada di mana-mana - tetapi apabila mereka ditangkap pada kamera mereka sering tambahan yang tidak diingini kepada gambar. Mereka memotong swathes melalui gambar, mencincang kepala dan mengaburkan terperinci dalam pecah cahaya. Walau bagaimanapun, apabila mereka sengaja ditangkap keputusan boleh menjadi pendek ajaib.




Sunbeams have a rather more scientific name – and that is crepuscular rays. This is because of the time of day at which they are most likely to occur – those around dawn and dusk. In photography these times are often referred to as ‘The Golden Hour’.

Sunbeams mempunyai nama yang lebih saintifik - dan itu adalah sinar Betul. Ini adalah kerana masa hari di mana ianya berkemungkinan besar berlaku sekitar subuh dan senja. Dalam fotografi, kali ini yang sering dirujuk sebagai 'jam Emas'.



Patrick’s Point State Park is located in the heart of the redwood country of California in the US. It is home to a huge variety of tree species and is famous for its hiking trails and sandy beaches. This amazing picture was taken there and captures perfectly the peace and majesty of that which we take so much for granted – a tree. The crepuscular rays are perfectly caught as they stream through the branches – and it is the object of the tree itself that makes this vision possible. Crepuscular rays are only visible because the columns of which they are made are separated by areas of darkness – in this case the tall and elegant tree in the picture.

Taman Negeri Patrick Point terletak di tengah-tengah negara redwood California di Amerika Syarikat. Ia merupakan rumah kepada pelbagai spesies pokok yang besar dan terkenal untuk laluan hiking dan pantai berpasir. Gambar ini yang menakjubkan telah dibawa ke sana dan menangkap sempurna keamanan dan keagungan bahawa yang kita mengambil begitu banyak untuk diberikan - pokok. Sinaran Betul sempurna ditangkap kerana mereka aliran melalui cawangan - dan ia adalah objek pokok itu sendiri yang menjadikan wawasan ini. Sinar Betul hanya boleh dilihat kerana ruang yang mereka dibuat dipisahkan oleh kawasan kegelapan - dalam kes ini pokok yang tinggi dan elegan dalam gambar.



Golden Gate Park (again in California) never looked so ethereal as in this picture, which unsurprisingly has been a finalist in photographic competitions. The rays make the place seem so peaceful – rather than eery and the contrast between the dark and light if superbly done. It almost seems part of a dreamscape rather than an actual photograph. Quite simply a stunning picture which should be used in tourist brochures for the wonderful city of San Francisco. A trick of the light means that crepuscular rays, which are near parallel, seem to diverge. This is because of something called linear perspective. With this objects seem smaller as their distance from you increases and so it is with sunbeams. It also occurs because of reflection and scattering.

Golden Gate Park (sekali lagi di California) tidak pernah kelihatan begitu 'halus' seperti dalam gambar ini, yang mengejutkan telah menjadi finalis dalam pertandingan fotografi. Sinar menjadikan tempat ini kelihatan sungguh damai - bukannya Seram dan kontras di antara gelap dan cahaya hebat dilakukan. Ia hampir seolah-olah sebahagian daripada dreamscape bukannya gambar sebenar. Cukup sekadar gambaran yang menakjubkan yang perlu digunakan dalam risalah pelancongan bagi bandar indah San Francisco. Permainan cahaya bermakna sinar Betul, yang berada berhampiran selari, seolah-olah menyimpang. Ini adalah kerana sesuatu yang dipanggil perspektif linear. Dengan ini objek kelihatan lebih kecil sebagai jarak dari anda meningkatkan dan sebagainya adalah dengan Sunbeams. Ia juga berlaku kerana pantulan dan serakan.



The winter sunshine beams through the high windows of a mill in Baltimore, Maryland. Although one would normally associate crepuscular rays with natural surroundings, man made object such as this workspace, when the sun is at the right height can be endowed with an almost cinematic atmosphere. You can just imagine a movie star such as Mel Gibson or Clint Eastwood walking on to this ‘set’ to deliver another prize winning role. Here, the airborne dust in the workshop has scattered the sunlight and made the rays visible to the human eye. This is due to something called diffraction. Although diffraction happens with many objects, the single most colorful example is light. It is the same effect that you get when you look at the tracks on a DVD and you see a rainbow pattern.

Cahaya matahari musim sejuk rasuk melalui tingkap yang tinggi kilang di Baltimore, Maryland. Walaupun seseorang biasanya akan mengaitkan sinaran Betul dengan persekitaran semulajadi, buatan manusia objek seperti ruang kerja ini, apabila matahari berada pada ketinggian yang betul boleh dikurniakan dengan suasana yang hampir sinematik. Anda hanya boleh membayangkan bintang filem seperti Mel Gibson atau Clint Eastwood berjalan di atas 'set' ini untuk menyampaikan 1 lagi peranan hadiah pemenang. Di sini, habuk bawaan udara di bengkel telah bertaburan cahaya matahari dan membuat sinar yang dilihat oleh mata manusia. Ini adalah disebabkan oleh sesuatu yang dipanggil belauan. Walaupun belauan yang berlaku dengan banyak objek, contoh berwarna-warni yang ringan. Ia adalah kesan yang sama yang anda dapat apabila anda melihat pada trek dalam DVD dan anda melihat corak pelangi.



This marvellous picture is entitled ‘God talking to some cow’ and it is easy to see why sunbeams have been associated with the divine throughout human history. In fact some of their alternative names refer directly to deity. They are often referred to by religious people as the stairway or gateway to heaven and it is not without the most atheistically inclined imagination to picture this. They are also called Jacob’s Ladder by many – which is a method of getting in and out of heaven described in the biblical Book of Genesis – imagined by Jacob when he flees from his brother Esau.

Gambar ini yang mengagumkan bertajuk 'Tuhan bercakap kepada beberapa lembu' dan ia adalah mudah untuk melihat mengapa Sunbeams telah dikaitkan dengan ilahi sepanjang sejarah manusia. Malah beberapa nama alternatif mereka merujuk terus kepada dewa. Mereka sering dirujuk oleh orang-orang agama sebagai tangga atau pintu masuk ke syurga dan ia tidak tanpa imaginasi yang paling atheistically cenderung untuk gambar ini. Mereka juga dipanggil Tangga Yakub oleh banyak - yang merupakan 1 kaedah yang mendapat di dalam dan di luar langit yang diperihalkan dalam Buku alkitabiah Kejadian - dibayangkan oleh Yakub apabila dia melarikan diri dari saudaranya Esau.


Stephens Gap Cave in Alabama gives the photographer an opportunity to capture some immense crepuscular rays. If you look carefully down at the bottom of the sunbeams you will see a solitary caver, dwarfed by the immensity of his surroundings.

Stephens Gap Gua di Alabama memberikan jurugambar peluang untuk menangkap beberapa sinar Betul besar. Jika anda melihat dengan teliti turun di bahagian bawah daripada Sunbeams, anda akan melihat caver bersendirian, sahaja adalah lebih besar oleh keluasan persekitaran.


The Rocky Mountain National Parks offers spectacular views at the best of times. Here is something quite astonishing that does not happen every five minutes. After a day’s hiking, the photographer Adam Baker noticed that a thunderstorm was coming and it was coming in quickly. He considered that he would get some interesting pictures out of this atmosphere and was taking pictures of the alpenglow on the mountains to the East. He turned around and saw this – some of the most amazing beams you will ever see. These beams lasted about five minutes and only disappeared once the rain started to come down.

Taman Negara Gunung Rocky menawarkan pemandangan yang indah di kali ini. Di sini adalah sesuatu yang amat menakjubkan yang tidak berlaku setiap 5 minit. Selepas mendaki sehari, jurugambar Adam Baker perasan bahawa ribut petir yang akan datang dan ia datang dengan cepat. Beliau menganggap bahawa beliau akan mendapatkan beberapa gambar yang menarik daripada suasana ini dan telah mengambil gambar daripada alpenglow gunung ke Timur. Dia berpaling dan melihat ini - beberapa rasuk yang paling menakjubkan yang pernah anda lihat. Rasuk ini berlangsung kira-kira 5 minit dan hanya hilang apabila hujan mula turun.



Many photographers will hang around for hours for the right light, as did the person who took this incredible image of an abandoned building in downtown Detroit. The sadness of the abandoned building is juxtaposed by the emerging rays of the dawn sun. The real impact of this scene comes because of the contrast between light and dark – also known as chiaroscuro . It just goes to show that something which many would consider completely uninteresting – in this case a fading and derelict office – can become a thing of beauty.

Ramai jurugambar akan berkeliaran beberapa jam untuk cahaya yang betul, seperti yang dilakukan orang yang mengambil imej ini, luar biasa, sebuah bangunan terbiar di pusat bandar Detroit. Kesedihan bangunan yang ditinggalkan yang berjajaran oleh pancaran sinar matahari subuh. Kesan sebenar senario ini datang kerana daripada sebaliknya antara terang dan gelap - juga dikenali sebagai chiaroscuro. Ia hanya pergi ke menunjukkan bahawa sesuatu yang banyak akan menimbang tidak menarik - dalam kes ini pejabat pudar dan terbiar boleh menjadi 1 perkara kecantikan.

Trees do seem to capture sunbeams particularly well. (Pokok sememangnya cenderung untuk menangkap Sunbeams terutamanya keadaan baik).



The architects of many religious buildings have exploited the beams of the sun in order to heighten the religious experience of those who worship in them.

Arkitek banyak bangunan agama telah dieksploitasi rasuk matahari untuk meningkatkan pengalaman agama orang-orang dalam menyembah mereka.




It comes as little surprise that another of their many alternative names is ‘fingers of god’. Sunbeams are more often than not yellow or red because of the path through the atmosphere at dawn and dusk has as much as forty times more air as those at midday. This effect in the Basilica of Saint Peter in Rome is, however, much later in the day than we would expect and very much part of the architect’s plan – as such they could almost be called ‘engineered’ sun beams.

Ia datang sebagai kejutan kecil yang lain banyak nama alternatif mereka adalah 'jari tuhan'. Sunbeams adalah lebih kerap daripada tidak kuning atau merah kerana jalan yang melalui atmosfera di pagi dan senja mempunyai sebanyak 40 kali ganda udara seperti orang-orang pada tengah hari. Walau bagaimanapun, kesan ini adalah di Basilica of Saint Peter di Rom, banyak di kemudian hari daripada apa yang kita inginkan dan sangat banyak sebahagian daripada pelan arkitek - oleh itu mereka hampir boleh dipanggil 'kejuruteraan' Ahd rasuk.


Portrait photography can also be enhanced by the correct positioning of a subject in the path of sunbeams. This shot was taken in an empty charcoal warehouse in Singapore as part of an outing of a photographic society. It’s quite lovely. However, for many, sunbeams will always be associated with the wonders of nature.

Fotografi potret juga boleh dipertingkatkan dengan kedudukan yang betul tertakluk dalam jalan Sunbeams. Menangkap shot ini diambil sebagai gudang arang kosong di Singapura sebagai sebahagian daripada bersiar-siar masyarakat fotografi. Ia agak indah. Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan, Sunbeams akan sentiasa dikaitkan dengan keajaiban alam semula jadi.




The ancient Greeks thought that sunbeams were what the gods used to draw their drinking water up to Mount Olympus. They have also been called ‘backstays of the sun’ as the backstays bracing a mast come together like sunbeams. Perhaps the best name of all for crepuscular rays comes from New Zealand. The Maoris call them the Roped of Maui – for perhaps the best reason. Maui, from their legends, used sunbeams to restrain the sun and so make the day longer.

Orang Yunani kuno berpendapat bahawa Sunbeams tuhan-tuhan yang digunakan untuk menarik air minuman mereka sehingga ke Gunung Olympus. Mereka juga telah dipanggil 'backstays matahari sebagai backstays pendakap tiang yang datang bersama-sama seperti Sunbeams. Mungkin nama yang terbaik semua untuk 'sinar Betul' datang dari New Zealand. Orang Maori memanggil mereka diajak Maui - mungkin sebab yang terbaik. Maui, daripada lagenda mereka, menggunakan Sunbeams untuk menghalang matahari dan jadi membuat hari lagi panjang.



Top image: Morning mist, Yarra Valley, Victoria, Australia. Image credit: Steve Lacey

(Source: Kuriositas. Edited).


VIDEO: NATO, CIA, Mossad Cuba Merosakkan Syria & Timur Tengah

The following is a video compilation of reports from various alternative media journalists about the real goings-on in Syria. We can see clearly who are the real terrorists in Syria and on this planet.

This is a real life example of foreign (read western) forces subverting another less powerful sovereign nation (read Syria) through covert means, aided by treacherous local groups, among others. It has already occurred in Libya and now they are doing the same thing to Syria. Now transpose that to what has happened recently in our country (read Bersih) and try to connect the dots. And it has no connection to democracy, free and fair election, etc. Did the so-called "democratic" western coalition bring democracy, or even a semblance of it, to the targeted Muslim nations? We all know the answer to that. We may suffer the same fate if we are not careful.

Berikut adalah himpunan video laporan dari pelbagai media alternatif wartawan mengenai sebenar kejadian yg aneh di Syria. Kita dapat melihat dengan jelas yang adalah pengganas sebenar di Syria dan di atas planet ini. Ini adalah contoh kehidupan sebenar asing (baca barat) daya yang cuba 1 lagi negara yang kurang berkuasa berdaulat (baca Syria) melalui cara rahsia, dibantu oleh kumpulan-kumpulan tempatan khianat, antara lain. Ia telah berlaku di Libya dan sekarang mereka melakukan perkara yang sama ke Syria. Sekarang alihan bahawa apa yang telah berlaku baru-baru ini di negara kita (baca Bersih) dan cuba untuk menyambung titik. Dan ia mempunyai tidak berkaitan dengan demokrasi, pilihan raya bebas dan adil, dan sebagainya. Adakah apa yang dikenali sebagai "demokrasi" pakatan barat membawa demokrasi, atau bahkan mustahak, negara-negara Islam yang disasarkan? Kita semua tahu jawapan itu. Kita boleh mengalami nasib yang sama jika kita tidak berhati-hati . . .


 LiquidMetal iPhone

With reports of the upcoming iPhone running rampant, one talented designer decided to show us what a LiquidMetal iPhone might look like. The result is this spectacular rendering, depicting the new iPhone with a larger widescreen, virtual home button and that weird new metal with its otherworldly characteristics.

To enjoy the full complement of pics from all angles, take a look at the full LiquidMetal iPhone gallery of this beautiful concept, which might be surprisingly close to the actual iPhone's appearance when it's delivered to its fanatical customers.

Dengan laporan iPhone akan datang berlari berleluasa, salah seorang pereka berbakat memutuskan untuk menunjukkan kepada kita betapa iPhone LiquidMetal mungkin kelihatan seperti. Keputusan ini terjemahan menakjubkan, menggambarkan iPhone baru dengan yang lebih besar skrin lebar, rumah butang maya dan bahawa logam baru yang aneh dengan ciri-ciri rohani.

Untuk menikmati lengkap Foto dari semua sudut, mengambil lihat galeri iPhone penuh LiquidMetal konsep ini indah, yang mungkin akan mengejutkan dekat dengan kemunculan iPhone sebenar apabila ia dihantar kepada pelanggan fanatik.


Livestream Broadcaster
It's never been easier to broadcast a live stream of video from remote locations, especially since Livestream Broadcaster burst on the scene this week. It's a complete US$495 system that revolves around a box that you attach to a camcorder, letting you stream HD video live to the web via Wi-Fi, 3G or 4G.

Looks like a quick and easy way to get live professional-quality 720p video online. No small feat, considering that other live broadcasting kits could run you more than US$5,000 - and even that is surprisingly cheap, doing something that would have been considered a miracle 10 years ago. (More information)

Ia tidak pernah menjadi semudah untuk menyiarkan aliran video secara langsung dari lokasi terpencil, terutama sejak Penyiar Livestream meletup di tempat kejadian minggu ini. Ia adalah 1 sistem yang lengkap US $ 495 yang berkisar sebuah kotak yang anda lampirkan pada camcorder, membiarkan anda stream video HD hidup kepada web melalui Wi-Fi, 3G atau 4G. Kelihatan seperti cara yang cepat dan mudah untuk mendapatkan hidup profesional-video dalam talian yang berkualiti 720p. Tiada pencapaian kecil, memandangkan bahawa kit penyiaran hidup lain dapat menjalankan kamu lebih daripada AS $ 5,000 - dan malah yang menghairankan murah, melakukan sesuatu yang telah dianggap keajaiban 10 tahun lalu.

Remember: "Don't let yourself left by the Train"

Our Responsibility @GOLDMINE 1WORLD Community Should Render Back the trusts to those to Whom they Due: (@18 Group Of people) Poor People, Orphan, Single Mother, Single Father, Student, Low In Come, Jobless, Disable, Patient, Old Citizen, Prisoner, Bankruptcy, FARMER, Fishermen, RICH People, All RACES, All Country And All Government In theWhole WORLD. theWORLD for free! New WORLD Principle:  ASSETProperty "It's NOT For SALE, It's Not For Bought, It's FREE!:  *Free House *Free Car * Free Education: College, University. *Free ELETRICAL GOODs: Air Con, PC Laptops, Home Theatre. *Free FURNITURE: Sofa Set, Bed Set, Sauna Bath, Kitchen Cabinet, Dining Table. *Free Vacation: Travelling Around the WORLD, Holiday, HAJ, UMRAH, NOW EveryONE CAN Fly, Hotels. *Free Life Insurance: (Free Hospital Fund, Free Funeral Fund, Free Death Fund, Free Pension Fund).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...