JamaliahYusofyacob-Seorang
bekas pilot untuk salah satu syarikat penerbangan terbesar di DUNIA - Emirates
Airlines - mendedahkan kepada RT juruterbang terdapat yang dibuat bekerja untuk
keletihan. Tentera Syria membuat usaha untuk menawan semula bandar purba
Palmyra dari Negara Islam (IS) - dengan unit tentera memasuki daerah yang dikawal jihadis. Satu permainan yang menyalahkan antarabangsa sedang dimainkan, ke
atas yang membiarkan Brussels keganasan suspek - yang dikenali untuk
perkhidmatan keselamatan sebelum serangan Selasa - tergelincir dari radar.
RT
News Intl - Waktu M’sia March 26, 2016 @nusantara timurJAUh . . .
A
former pilot for one of the world's biggest carriers - Emirates Airlines -
reveals to RT that pilots there are made to work to exhaustion. The Syrian
military is making a bid to recapture the ancient city of Palmyra from Islamic
State - with army units entering jihadist-controlled districts. An
international blame game is being played out, over who let the Brussels terror
suspects - who were known to security services before Tuesday's attacks - slip
off the radar.
JamaliahYusofyacob- Presiden
Obama bertemu dengan Presiden Mauricio Macri dan dialamatkan pemberita di
Buenos Aires pada petang Rabu.
RT
(Russia Today) adalah penyiaran rangkaian berita global dari Moscow dan
Washington studio. RT adalah saluran berita pertama untuk memecahkan 1 bilion
pandangan penanda arasYouTube.
President’s
tango: Barack Obama dancing
at state visit in Buenos AIRES . . .
US
President Obama met with President Mauricio Macri and addressed reporters in
Buenos Aires on Wednesday afternoon.
RT
(Russia Today) is a global news network broadcasting from Moscow and Washington
studios. RT is the first news channel to break the 1 billion YouTube views
benchmark.
JamaliahYusofyacob- UK
telah secara terselindung dikerahkan pasukan khas di Libya, Israel menutup mata
kepada Al-Nusra, dan Turki mahu Islamis radikal untuk diguna pakai di Timur
Tengah dan pergi ke Eropah, adalah pandangan mengejutkan Raja Abdullah dari
Jordan kerahsiaan dikongsi dengan undang-undang Amerika Syarikat .
Pemimpin
negeri Timur Tengah, yang telah berkuasa sejak 1999, memberi penilaian serantau
terus terang ini kepada pemimpin kongres, termasuk John McCain dan Paul Ryan,
dalam satu mesyuarat tertutup semasa lawatan beliau ke Amerika Syarikat pada
Januari. Beberapa minit dari taklimat itu kini telah diperolehi oleh Guardian
melalui kebocoran sanksi.
Dalam ayat2
yang paling substantif, diraja berkata pasukan khas Jordan yang beroperasi di
Libya telah tertanam dengan lebih besar kontinjen British SAS untuk membantu
mereka mengatasi halangan budaya, termasuk pemahaman "Jordan slang [yang]
adalah sama dengan gaul Libya."
‘Terrorist
flow to Europe is Turkish policy’ & ‘SAS in Libya’ – Jordanian king’s US
briefing leaked
The UK
has covertly deployed special forces in Libya, Israel is turning a blind eye to
Al-Nusra, and Turkey wants radical Islamists to prevail in the Middle East and
go to Europe, are the shocking insights King Abdullah of Jordan confidentially
shared with US lawmakers.
The
leader of the Middle Eastern state, who has been in power since 1999, gave this
frank regional assessment to congressional leaders, including John McCain and
Paul Ryan, in a closed-door meeting during his visit to the US back in January.
Minutes from the briefing have now been obtained by the Guardian via an
unsanctionedleak.
In the
most substantive revelation, the royal said that Jordanian special forces
operating in Libya had been embedded with a more sizeable British SAS
contingent to help them overcome cultural barriers, including understanding
“Jordanian slang [which] is similar to Libyan slang.”
Pejabat
Luar UK tidak mengulas mengenai tempat di mana elit SAS dan pasukan khas yang
lain sebagai satu perkara dasar.
Agensi
risikan keselamatan Stratfor sudah didakwa terbabit di UK awal bulan ini,
dengan mengatakan bahawa unit SAS telah "mengiringi pasukan MI6 untuk
bertemu dengan pegawai-pegawai Libya akan pembekalan senjata dan latihan untuk
tentera Syria dan militia terhadap Negara Islam (IS). Tentera udara British
pangkalan pesawat Sentinel di Cyprus untuk misi pengawasan sekitar [bandar Libya
ISIS terkawal] Sirte juga."
Walau
bagaimanapun, David Cameron enggan memberikan apa-apa maklumat mengenai ini
walaupun kepada jawatankuasa parlimen tertutup, berkata awal minggu ini bahawa
SAS sudah "tertakluk kepada undang-undang antarabangsa seperti orang lain
di negara kita tetapi saya tidak bercadang untuk mengubah perkiraan yang di
bawahnya orang-orang ini bekerja sangat berani. "
Secara
rasmi, Britain akan stesen 1,000 tentera untuk membantu penduduk tempatan
kereta api di Libya dan membantu kerajaannya mengoyang dalam masa terdekat,
tetapi setakat ini tiada satu pun yang kononnya telah dihantar ke negara ini,
yang telah dalam genggaman perang etnik dan mazhab sejak jatuhnya yang Muammar
Gaddafi pada tahun 2011.
Pejabat
Perdana Menteri enggan menjawab panggilan akhbar mengenai kebocoran terkini, kata
The Guardian.
Kenyataan
lain yang dibuat oleh Raja Abdullah yang berusia 54 tahun lebih suka memfitnah,
tetapi menunjukkan perpecahan yang mendalam antara Amerika Syarikat dan pakatan
Arab berkepala ditugaskan untuk menghapuskan negara Islam (IS) dan
mengembalikan kedaulatan undang-undang ke rantau ini.
Abdullah
berkata bahawa Presiden Turki Tayyip Recep Erdogan "percaya dalam larutan
Islam radikal kepada masalah di rantau ini." Beliau seterusnya berkata
bahawa "bahawa pengganas akan ke Eropah adalah sebahagian daripada dasar
Turki, dan Turki menyimpan semakin tamparan pada tangan, tetapi mereka mendapat
dari buku itu."
The UK
Foreign Office does not comment on the whereabouts of the elite SAS and other
special forces as a matter of policy.
The
security intelligence agency Stratfor had already alleged the UK’s involvement
earlier this month, saying that SAS units had been “escorting MI6 teams to meet
with Libyan officials about supplying weapons and training to the Syrian army
and to militias against the Islamic State. The British air force bases Sentinel
aircraft in Cyprus for surveillance missions around [ISIS-controlled Libyan
city of] Sirte as well.”
However,
David Cameron has refused to provide any information on this even to closed
parliamentary committees, saying earlier this week that the SAS is already
“subject to international law as everyone else is in our country but I do not
propose to change the arrangements under which these incredibly brave men
work.”
Officially,
Britain will station 1,000 troops to help train locals in Libya and aid its
teetering government in the near future, but so far none have supposedly been
sent to the country, which has been in the grip of an ethnic and sectarian war
since the toppling of Muammar Gaddafi in 2011.
The
Prime Minister’s office has refused to answer press calls concerning the latest
leaks, The Guardian says.
Other
statements made by the 54-year-old King Abdullah are more gossipy, but
indicative of deep rifts between the US and Saudi-headed coalitions tasked with
eliminating Islamic State and restoring the rule of law to the region.
Abdullah
said that Turkish President Tayyip Recep Erdogan “believes in a radical Islamic
solution to the problems in the region.” He went on to say that “that
terrorists are going to Europe is part of Turkish policy, and Turkey keeps
getting a slap on the hand, but they get off the hook.”
Ayat2 itu datang hanya selepas pengumuman perjanjian bahawa Turki melanda dengan EU
awal bulan ini untuk membantu dalam menyelesaikan masalah pelarian sebagai
pertukaran selama berbilion-bilion euro.
The
revelation comes just after the announcement of a deal that Turkey struck with
the EU earlier this month to aid it in solving its refugee problem in exchange
for billions of euros.
Israel
dituduh "mencari cara yang lain" apabila ia datang kepada Al-Qaeda
berkaitan al-Nusra, yang membalut mengawal besar tanah di Syria termasuk
wilayahnya di sempadan Israel, kerana kumpulan ini adalah "pembangkang
kepada Hezbollah," kata Iran yang dibiayai Lubnan pertempuran militia
untuk Presiden Bashar Assad dalam konflik di Syria. Terdapat sebelum ini telah
tuduhan di media mendakwa bahawa Israel telah pun memberi rawatan perubatan
kepada pejuang al-Nusra sebelum menghantar mereka keluar di medan perang, dan
pautan komunikasi langsung telah ditubuhkan antara tentera Israel dan kumpulan
pengganas. Namun IDF sentiasa menafikan dakwaan ini.
Amaran
terbesar Raja Abdullah datang mengenai al-Shabaab, sebuah kumpulan jihad timur
Afrika dengan profil yang lebih rendah daripada ISIS, Boko Haram dan lain-lain,
tetapi yang telah mula "makan ke Libya."
Israel
is accused of “looking the other way” when it comes to Al-Qaeda-linked
al-Nusra, which controls large swathes of land in Syria including territory on
the Israeli border, because the group is “an opposition to Hezbollah,” the
Iranian-funded Lebanese militia fighting for President Bashar Assad in the
Syrian conflict. There have previously been accusations in the media claiming
that Israel was even giving medical treatment to al-Nusra fighters before
sending them back out on the battlefield, and that a direct communication link
had been established between the Israeli army and the terrorist group. The IDF
has always denied these allegations, however.
King
Abdullah’s biggest warning came regarding al-Shabaab, an east African jihadist
group with a lower profile than ISIS, Boko Haram and others, but which has
begun to “feed into Libya.”
"Jordan
sedang melihat al-Shabaab kerana tidak ada orang yang benar-benar melihat isu
ini, dan kita tidak boleh memisahkan isu ini, dan keperluan untuk melihat semua
titik panas di atas peta. Kami mempunyai penempatan askar dengan cepat yang
akan berdiri dengan British dan Kenya dan bersedia untuk pergi ke sempadan ke Somalia,
"katanya kepada kongres.
Kedutaan
Jordan di Amerika Syarikat dan UK enggan mengesahkan tuntutan, manakala satu
kongres mengaku Guardian bahawa taklimat itu tidak berlaku, tetapi tidak akan
mengesahkan tajuk perbincangan itu.
“Jordan
is looking at al-Shabaab because no one was really looking at the issue, and we
cannot separate this issue, and the need to look at all the hotspots in the
map. We have a rapid deployment force that will stand with the British and
Kenya and is ready to go over the border into Somalia,” he told congressmen.
The
Jordanian embassies in the US and UK have refused to verify the claims, while
one congressman has admitted to the Guardian that the briefing did happen, but
would not authenticate its talking points.
JamaliahYusofyacob-Berikutan
skandal Flydubai itu, juruterbang dengan Emirates penerbangan, yang terbesar di
Timur Tengah, memberitahu RT bahawa syarikat itu didakwa menipu pada jadual
juruterbang dengan secara haram memanjangkan waktu kerja dan menakutkan mereka
daripada melaporkan perasaan sakit atau penat.
Semua
juruterbang daripada pengangkut yang berpangkalan di Dubai yang mendekati RT
melalui telefon atau e-mel berbuat demikian dengan syarat tidak mahu namanya
disiarkan. Ada yang berkata mereka benar-benar takut untuk hidup mereka, kerana
orang boleh "hilang" di UAE.
Menyimpan
wang dengan mengorbankan juruterbang ... dan keselamatan penumpang?
Walaupun
Emirates iklan syarikat penerbangan sukan taman pesawat moden dan perkhidmatan
mewah, ada dikatakan yang mendasari krisis pekerjaan yang boleh membawa kepada
kesan buruk.
Seorang
bekas Emirates juruterbang memberitahu RT bahawa isu nombor satu untuk
menyiasat masalah syarikat penerbangan itu dengan keletihan, 7 juruterbang di
Emirates terpaksa melakukan jumlah kerja yang sama seperti 10 atau 11
juruterbang di mana-mana syarikat penerbangan Eropah.
"Jelas
sekali, juruterbang ini perlu bekerja lebih banyak dan mendapatkan masa banyak
kurang untuk tidur dan untuk pemulihan," katanya, menunjuk kepada akibat
yang berbahaya seperti rutin.
Sebab
terlalu tegang adalah keuntungan, dia memperdebatkan, berkata syarikat
penerbangan itu sedang cuba untuk menjimatkan wang dengan tidak mengambil
seberapa banyak juruterbang diperlukan untuk perlawanan beban kerja.
"Syarikat penerbangan itu mahu menggunakan juruterbang maksimum mereka,
kerana juruterbang kos wang. Jadi mereka mahu menyimpan wang itu dan hanya
mengeksploitasi juruterbang."
Sementara
itu, seorang lagi juruterbang masih bekerja di Emirates berkata bahawa bilangan
juruterbang di syarikat penerbangan itu telah semakin berkurangan. "Mereka
tidak dapat menggaji juruterbang yang cukup untuk membuat untuk kerugian ...
Jadi apa yang berlaku ialah juruterbang bekerja lebih keras, lebih keras dan
lebih keras. Ia menjadi lebih teruk, "katanya diterangkan.
Seorang
juruterbang ketiga, yang berkata bahawa dia telah mengalami ugutan untuk
memfailkan laporan berhubung keadaan berbahaya yang perlu tetap, dan juga untuk
mengambil cuti sakit kerana tekanan emosi dia adalah tertakluk kepada di
syarikat penerbangan itu, menghuraikan apa yang dilihatnya sebagai krisis
pekerjaan di syarikat itu yang memberi kesan kepada juruterbang yang tinggal.
"Terdapat
masalah besar kerana banyak berpengalaman [juruterbang] meninggalkan sekarang,
kerana mereka tidak mahu untuk menyokong sistem ketakutan ini. Itulah sebabnya
orang yang meletakkan jawatan. Ini bermakna kurang orang untuk terbang kapal
terbang, [dan dengan] ada pendatang baru menyertai. Ini bermakna lebih banyak
beban kerja pada juruterbang yang tinggal. jam penerbangan mereka akan naik
secara mendadak, dan keletihan dan penyakit mereka akan naik secara mendadak
juga, "katanya.
'MenipuJadual'
Satu
lagi sebelah penderaan dakwaan juruterbang oleh Emirates adalah manipulasi
jadual, yang memanjangkan hari bekerja dengan gagal untuk mengira masa
juruterbang menghabiskan di lapangan terbang bersedia untuk penerbangan sebelum
apa yang dikenali sebagai "daftar masuk."
Seorang
bekas pilot Emirates berkata bahawa menggunakan teknik ini, syarikat
penerbangan itu "haram" tidak merekodkan "satu jam ... dan ini
berlaku pada setiap penerbangan."
Memandangkan
senarai nama ketat dan tali pinggang masa, jumlah ini agak sedikit tekanan
tambahan untuk juruterbang setiap bulan. "Jika anda melihat tugas
juruterbang melalui ... maka satu jam tambahan adalah benar-benar banyak dan ia
membuat penerbangan menyalahi undang-undang, kerana beban kerja keseluruhan
adalah lebih banyak daripada yang sepatutnya," kata bekas juruterbang.
Selain
daftar masuk elektronik, juruterbang perlu menjaga barang-barang mereka,
melalui kawalan pasport, membaca kertas taklimat pra-penerbangan, yang
"boleh menjadi ratus halaman dokumentasi," dan kemudian membincangkan
bahan ini dengan juruterbang yang k-2.
Satu
lagi juruterbang, yang masih di Emirates, juga mengesahkan bahawa banyak
keletihan datang dari manipulasi syarikat penerbangan itu jadual. Krew2 mengadu
overworking "sepanjang masa," tetapi kerana syarikat
"kelainan" peraturan memihak kepada mereka, ia memberikan keadaan
yang sempurna undang-undang.
Taktik
'Mengugut'
Salah
satu isu yang dikatakan mengiringi lebih-keletihan ialah pelaporan ia dipandang
rendah dan sebahagian besarnya dielakkan, bekas Emirates juruterbang
didedahkan, mendakwa bahawa syarikat itu sering menggunakan "ugutan"
teknik untuk mengelakkan ini.
"[Pilots]
tidak mendapat masa yang cukup untuk tidur dan mereka [tidak mempunyai sesiapa
untuk merayu kepada]. Syarikat itu tidak akan mendengarkan mereka - mereka akan
menghukum mereka jika mereka jatuh sakit. Dan pihak berkuasa penerbangan tidak
akan menerima sebarang panggilan daripada juruterbang, "Juruterbang yang
dituntut.
Baca
lebih lanjut Flydubai kebocoran: Pencurahan tindak balas daripada juruterbang
sebagai kumpulan penerbangan tutup mulut (RT EKSKLUSIF)
Selain
itu, kerana majoriti juruterbang cuba menyembunyikan keletihan mereka dengan
memanggil sakit, mereka adalah terhad kepada hanya 2 hari sakit sebulan.
Mendapatkan lebih daripada itu perlu disahkan oleh doktor, dan pekerja yang
melakukan yang didakwa didesak oleh syarikat.
Seorang
juruterbang masih bekerja untuk Emirates diterangkan beberapa taktik yang
digunakan oleh syarikat penerbangan itu untuk mengugut pekerja ke berdiam diri
tentang perasaan letih.
Emirates
dilaporkan menggunakan ancaman siasatan dalaman yang melibatkan peperiksaan
tambahan tanpa had untuk kemurungan dan lain-lain penyakit yang tidak berkaitan
dengan keletihan, untuk menjaga juruterbang mereka daripada melaporkan
keletihan mereka.
"Mereka
akan menyiasat anda untuk kemurungan, kerana penyalahgunaan alkohol dan
pelbagai perkara lain. Jadi, kebanyakan juruterbang tidak memanggil penat
walaupun mereka penat. "
Juruterbang
berkata memanggil sakit adalah lebih mudah kerana ia tidak akan muncul dalam
rekod juruterbang dengan Ketua Pihak Berkuasa Penerbangan Awam UAE (GCAA).
"Saya
tahu dari fakta bahawa kebanyakan juruterbang tidak akan memanggil penat kerana
takut hukuman, mereka hanya memanggil sakit," katanya. "Sakit hanya
sakit ... anda boleh hilang, anda tidak perlu memberi alasan untuk dua
hari."
Seorang
lagi bekas pilot bergema dakwaan: "Jika anda mempunyai sejumlah cuti
sakit, anda akan mendapat amaran berkata Ia adalah persekitaran yang mengancam
yang menolak orang di atas dan menolak mereka ke dalam penyakit 'kehadiran anda
tidak cukup baik".
Juruterbang
pertama juga dinamakan ujian yang dijalankan ke atas pemandu lori di Jerman
menggunakan simulator bahawa berbanding orang yang mengalami keletihan dengan
orang-orang yang mabuk.
"Ia
sebenarnya lebih teruk sangat letih daripada menjadi mabuk. Anda akan membuat
lebih banyak kesilapan dan masa tindak balas anda turun. Ia adalah satu fakta
yang sama yang terkenal; ada banyak penyelidikan saintifik dalam bidang ini
tetapi ia tidak digunakan dalam realiti, "katanya.
Pihak
berkuasa penerbangan 'menutup' laporan
Bercakap
kepada RT, bekas juruterbang Emirates juga mendakwa bahawa kekurangan
pemantauan oleh pihak berkuasa penerbangan Dubai memburukkan lagi masalah
keletihan.
"Pihak
berkuasa penerbangan di UAE dipanggil General Civil Aviation Authority (GCAA)
dan ia tidak boleh di bawah kerajaan Dubai [memastikan] bebas [pemantauan]
syarikat penerbangan ini," katanya.
Juruterbang
tidak mempunyai kuasa yang lebih tinggi untuk membuat aduan kepada dan apa-apa
laporan bahawa yang keluar biasanya cepat "dilindungi sehingga,"
menurut bekas juruterbang, yang menegaskan bahawa salah laku itu akan menjadi
mustahil dengan Eropah atau syarikat penerbangan AS, di mana penerbangan bebas
pengawas prosedur monitor.
Juruterbang
kini bekerja dengan Emirates menjelaskan bahawa pihak berkuasa penerbangan
dikawal oleh orang yang sama yang itu adalah pemimpin bagi syarikat penerbangan
itu. Secara khusus, beliau menegaskan bahawa GCAA yang dipengerusikan oleh
orang yang sama yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan
Emirates & Group - Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.
Menjawab
permintaan RT untuk komen, Emirates penerbangan menafikan dakwaan itu, berkata
mereka "berdasarkan orang tanpa nama yang kita tidak boleh mengesahkan
kini bekerja atau telah bekerja di syarikat ini."
"Kami
tidak pernah menjejaskan keselamatan dan sentiasa beroperasi dalam keperluan
peraturan undang-undang yang berkaitan dengan kali terbang, jam operasi, dan
kali berhenti sebentar di antara penerbangan untuk juruterbang kami,"
Emirates PR Manager Rula Tadros menulis dalam e-mel.
"Emirates
juga menggalakkan dialog terbuka dan mempunyai sistem di tempat untuk
memudahkan itu dan sebenarnya kita mempunyai forum terbuka untuk juruterbang
untuk melibatkan diri dengan pasukan pengurusan untuk menyuarakan kebimbangan
mereka."
RT
dihubungi GCAA dan meminta komen mengenai dakwaan yang datang dari kakitangan
Flydubai dan Emirates. Berikut adalah jawapan yang kami terima:
“Kami menghargai semua maklumat yang anda
berikan dan kami menghargai profesionalisme anda. Kami ingin anda untuk
menasihati pencarum tidak membuat spekulasi mengenai punca kemalangan yang kita
sedang berusaha bersama-sama dengan rakan-rakan dari banyak Syarikat dan entiti
yang berbeza di bawah kepimpinan IAC yang mewakili Persekutuan Rusia.
AAIS
meyakinkan anda bahawa semua maklumat yang anda berikan akan diperiksa dengan
teliti untuk menilai relevan dengan penyiasatan itu dan bergantung kepada
pengertianmu protokol mengenai penjagaan bagi maklumat yang mempengaruhi
siasatan.
Selamat
sejahtera,
Sektor
Siasatan Kemalangan Udara
Lembaga
UAE Am Penerbangan Awam”
Juruterbang
mula bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berikutan laporan RT
memetik seorang juruterbang pemberi maklumat dari Flydubai, yang menyebut
keletihan sebagai faktor dalam 19 Mac Rostov tragedi.
Juruterbang
juga melahirkan rasa takut bahawa jenis yang sama kemalangan yang berlaku
dengan Flydubai di Rostov boleh berlaku dengan penerbangan Emirates kerana
waktu overextended.
Penerbangan
Flydubai FZ981 terhempas di Rostov-on-Don di selatan Rusia, membunuh semua 62
orang di atas kapal. Seorang bekas juruterbang syarikat penerbangan itu datang
ke hadapan berhubung tragedi itu, dengan mendakwa bahawa pengurusan syarikat
terpaksa juruterbang mereka bekerja semasa habis.
Juruterbang
bocor log penerbangan bersama kapten penerbangan FZ981 ini, Alejandro Cruz
Alava, yang menunjukkan bahawa dia telah bekerja 11 hari dengan hanya satu off
sebelum kemalangan itu. Beliau menegaskan bahawa Alava telah dipindahkan dari
siang hari untuk penerbangan waktu malam tanpa diberi masa yang cukup untuk
menyesuaikan corak tidurnya.
RT
menggalakkan orang-orang yang boleh memberi penerangan tentang keadaan untuk
menulis kepada flydubaigate@rttv.ru~~V dan beritahu kami kisah-kisah mereka.
#FlydubaiGate
spreads: Now exhausted Emirates airline pilots tell RT Of overwork (EXCLUSIVE) . . .
Following
the Flydubai scandal, pilots with Emirates airline, the largest in the Middle
East, told RT that the company is allegedly cheating on pilot schedules by
illegally prolonging work hours and intimidating them from reporting feeling
sick or tired.
All of
the pilots from the Dubai-based carrier that reached out to RT by phone or
email did so on condition of anonymity. Some said they literally fear for their
lives, as people can “disappear” in the UAE.
Saving
money at the expense of pilots… and passenger safety?
While
Emirates airline ads sport a modern aircraft park and luxurious service, there
is allegedly an underlying employment crisis that could lead to disastrous
consequences.
One
former Emirates pilot told RT that the number one issue to investigate is the
airline’s problem with fatigue, as seven pilots at Emirates are forced to do
the same amount of work as 10 or 11 pilots at any European airline.
“Obviously,
these pilots have to work a lot more and get a lot less time for sleep and for
recovery,” he said, pointing to the dangerous consequences of such a routine.
The
reason for the overstretch is profit, he argued, saying that the airline is
attempting to save money by not hiring as many pilots as are needed to match
the workload. “The airline wants to use the pilots to their maximum, because
pilots cost money. So they want to save that money and just exploit the
pilots.”
Meanwhile,
another pilot still working at Emirates said that the number of pilots at the
airline has been dwindling. “They are not able to employ enough pilots to make
up for the losses… So what is happening is that pilots are working harder,
harder and harder. It is becoming worse,” he described.
A third
pilot, who said that he had experienced intimidation for filing a report over a
potentially dangerous situation that needed to be fixed, as well as for taking
a sick leave because of the emotional pressure he was subject to at the
airline, elaborated on what he sees as an employment crisis at the company that
is impacting the remaining pilots.
“There
is a big problem because a lot of experienced [pilots] are leaving now, because
they do not want to support this fear system. That’s why people are resigning.
That means less people to fly the airplanes, [and with] no newcomers joining.
That means more workload on the remaining pilots. Their flight hours will go up
dramatically, and their fatigue and sickness will go up dramatically as well,”
he said.
'Cheating
schedules'
Another
side of the alleged abuse of pilots by Emirates is the manipulation of
schedules, which extends the working day by failing to count the time pilots
spend at the airport preparing for flights prior to the so-called “check-in.”
A
former Emirates pilot said that using this technique, the airline “illegally”
fails to record “one hour … and this happens on every flight.”
Considering
the tight rosters and time belts, this amounts to quite a bit of extra stress
for the pilots every month. “If you look at the duties the pilots go through …
then an extra hour is really a lot and it makes flights illegal, as the overall
workload is a lot more than it should be,” the former pilot said.
Apart
from the electronic check-in, the pilots need to take care of their luggage, go
through passport control, read the pre-flight briefing papers, which “can
easily be a hundred pages of documentation,” and then discuss this material
with the second pilot.
Another
pilot, who is still at Emirates, also confirmed that a lot of fatigue comes
from the airline’s manipulation of schedules. Crews are complaining about
overworking “all the time,” but because the company “twists” the rules in its
favor, it presents the situation as perfectly legal.
‘Intimidation’
tactics
One of
the alleged issues accompanying over-exhaustion is that reporting it is looked
down upon and largely avoided, a former Emirates pilot revealed, claiming that
the company often uses “intimidation” techniques to prevent this.
“[Pilots]
don’t get enough time to sleep and they [have no one to appeal to]. The company
will not listen to them – they will punish them if they get sick. And the
aviation authority will not accept any calls from pilots,” the pilot claimed.
Moreover,
as the majority of the pilots try to hide their exhaustion by calling in sick,
they are limited to only two sick days per month. Getting more than that
would have to be certified by a doctor, and employees who do that are allegedly
being pressured by the company.
A pilot
still working for Emirates described several tactics used by the airline to
threaten employees into keeping mum about feeling tired.
Emirates
reportedly uses the threat of an internal investigation, which involves endless
additional examinations for depression and other illnesses not related to
fatigue, to keep their pilots from reporting their exhaustion.
“They will investigate you for depression, for
alcohol abuse and various other things. So, most pilots do not call in fatigued
even though they are fatigued.”
The
pilot noted that calling in sick is easier because it will not show up on a
pilot’s record with the UAE General Civil Aviation Authority (GCAA).
“I know from facts that most pilots will not
call in fatigued for fear of retribution, they just call in sick,” he said. “Sick is just sick … you can disappear, you do not have to give a
reason for two days.”
Another
former pilot echoed the allegations: “If you have a certain amount of sick days, you will get a warning
saying ‘your attendance is not good enough.’ It is a threatening environment
which pushes people over the top and pushes them into sickness.”
The
first pilot also cited tests conducted on truck drivers in Germany using a
simulator that compared people suffering from fatigue with those who were
drunk.
“It’s actually worse to be very tired than to be
drunk. You will make more mistakes and your reaction time goes down. It’s a
well-known common fact; there’s a lot of scientific research in this area but
it’s not being applied in reality,” he
stressed.
Aviation
authority ‘covering up’ reports
Speaking
to RT, a former Emirates pilot also claimed that a lack of proper monitoring by
the aviation authority of Dubai exacerbates the fatigue problem.
“The aviation authority in the UAE is called
General Civil Aviation Authority (GCAA) and it cannot under the government of
Dubai [ensure] independent [monitoring] of these airlines,” he said.
Pilots
have no higher authority to complain to and any reports that do get out are
usually quickly “covered up,” according
to the former pilot, who stressed that such misconduct would be impossible with
European or US airlines, where independent aviation watchdogs monitor
procedures.
The
pilot currently employed by Emirates explained that the aviation authority is
controlled by the same people who are in charge of the airline. Specifically,
he pointed out that the GCAA is chaired by the same person who is the CEO of
Emirates airline & Group – Sheikh Ahmed Bin Saeed Al Maktoum.
Replying
to RT’s request for comments, Emirates airline denied the allegations, saying
they were“based on anonymous people
that we cannot confirm currently work or have worked at the airline.”
“We never compromise safety and always operate
within the legal regulatory requirements with regard to flying times, operating
hours, and layover times in between flights for our pilots,”Emirates PR Manager Rula Tadros wrote in an
email.
“Emirates also encourages open dialogue and has
systems in place to facilitate that and in fact we have an open forum for
pilots to engage with the management team to voice their concerns.”
RT
contacted the GCAA and asked for comment on the allegations coming from the
employees of Flydubai and Emirates. Here is the response we got:
“We appreciate all the information which you
have provided and we appreciate your professionalism. We would like you to
advise contributors not to speculate as to the cause of the accident which we
are working on together with colleagues from many different States and entities
under the leadership of the IAC which represents the Russian Federation.
AAIS
assures you that all information that you have provided will be examined
carefully to assess its relevance to the investigation and relies on your
understanding of the protocols regarding the care of information affecting
investigations.
Best
Regards,
Air
Accident Investigation Sector
UAE
General Civil Aviation Authority”
Pilots
began speaking out on condition of anonymity following RT’s report citing a
whistleblower pilot from Flydubai, who mentioned fatigue as a factor in the
March 19 Rostov tragedy.
Pilots
also expressed fear that the same kind of accident that happened with Flydubai
in Rostov could happen with an Emirates flight due to the overextended hours.
Flydubai
flight FZ981 crashed in Rostov-on-Don in southern Russia, killing all 62 people
on board. A former pilot of the airline came forward following the tragedy,
claiming that the company’s management forced their pilots to work while
exhausted.
The
pilot leaked the flight log of flight FZ981’s co-captain, Alejandro Cruz Alava,
which showed that he had worked 11 days with only one off prior to the crash.
He pointed out that Alava had been transferred from daytime to nighttime
flights without being given enough time to adjust his sleep pattern.
RT encourages people who can shed light on the
situation to write to flydubaigate@rttv.ru and tell us their stories.